05 augustus, 2021

Granville


Dankzij een toevallige ontmoeting op Omaha Beach aan het begin van de vakantie die leidde tot een waardevolle suggestie, gingen we gisteren op pad.
Granville wordt ook aanbevolen in de groene Michelingids.

Manlief liet eerst Jacky uit op het strand, zodat ze lekker kon uitrusten gedurende de lange rit (135 km heen en 135 km terug)

We werden het niet eens over de te nemen route. Het zou uitzonderlijk zijn wanneer.....
Nou ja - we namen de verkeerde weg en de rit duurde zodoende onnodig lang.

Ik rook iets zuurs. Toen ik mij omdraaide zat Jacky met een natte snuit mij schuldig aan te kijken.

"Ze heeft gespuugd."

Manlief zette de auto aan de kant van de weg.
Gelukkig is er altijd water en wc-papier aan boord, zodat ik het ergste kon wegpoetsen.

Het was duidelijk dat ze weer iets gesnaaid had op het strand.

Na nog geen tien minuten rijden was het weer raak.
Weer moest P. de auto op een onmogelijke plaats zetten.

In Granville hebben we Jacky wat water gegeven.
Gedurende de wandeling ging het goed.

Maar manlief beging de fout om haar, toen we terugkwamen bij de auto, een paar korrels voer te geven waar ze geen zin in had - maar met tegenzin toch opat.

We moesten nog twee uur in de auto terug naar port-en Bessin. Natuurlijk ging het fout.
Ik ging achterin zitten en wist het gal op te vangen.

We waren dood -en doodmoe.
Godzijdank heeft Jacky niet meer gespuugd. Pas gisteravond ben ik haar stukjes toast gaan voeren. Dat vond ze heerlijk.

We proberen nu met kleine beetjes voer haar darmen weer op gang te brengen en hopen dat het hierbij blijft.

En nu GRANVILLE, geboorteplaats van onder andere Christian Dior.
De oude stad is het bezoeken meer dan waard.


We hebben de hele route gelopen.


↓Met in de verte de veerboot naar de Isles Chausey. 


↕Het verzet in Granville heeft heldhaftig werk verricht.


"Festival Mission" van 1 tot 15 augustus, bij de kerk.


↕Prachtig uitzicht.


↕Hoogseizoen!!


↕Volgens manlief de domicilie van de bisschop.




↕Ook priesters bakken crèpes. Alles voor de missie.


Ik mocht een blik werpen in de sacristie waar twee jongelieden mij enthousiast rondleidden en kasten openden die voor anderen gesloten blijven.
↑In de 18e eeuw hadden les soeurs vlijtig geborduurd. De jonge gelovigen lieten de oude ongelovige al dat heilige moois zien.

Maar ze waren wel fel tegen de Covid-maatregelen van Macron, die ik dus juist bewonder. 


Alles in de Notre-Dame verwees naar het festijn.


We hopen Granville ooit nog eens verder te ontdekken.
*****

Geen opmerkingen: