30 november, 2021

"Daar is nog geen werkwijze voor, mijnheer"

 


Over verwarring gesproken:
 
Partners kunnen gelijktijdig een afspraak maken voor de boostervaccinatie als zij 60 jaar of ouder zijn. De afspraak moet dan telefonisch worden gemaakt. Ook moet de partner bij het maken van de afspraak aanwezig zijn om toestemming te geven.  

Dit las ik gister op de site van het RIVM.

Ik belde direct.
Manlief was immers op 12 november, op uitnodiging van het EMC, gevaccineerd.
Eigenlijk tegelijk met de start van de boostercampagne. En daar was ons brein door vertroebeld.

"Neen, mevrouw - uw man heeft de derde vaccinatie gekregen vanwege zijn leukemie. Geen booster."

"Hoe zit het dan met zijn booster," vroeg ik.

"Uw man krijgt een oproep wanneer zijn geboortejaar aan de beurt is, maar hij mag hem dan nog niet hebben. Pas een half jaar na de derde vaccinatie."

"Weet de GGD dat dan?"

"Ja, uw man kan gewoon bellen en dan zetten zij de afspraak op de juiste datum."

Bij mij spookte het: wat als hij over een half jaar weer een oproep krijgt van het EMC voor een vierde vaccinatie?

Wij waren even van slag, maar inderdaad - na enig speurwerk bleek dat het een derde vaccinatie betrof en geen booster.

Om er toch zeker van te zijn stuurden we een e-mail naar de hematoloog met de vraag hoe-en wat.
Zij reageerde meteen dat het een vraag was waar zij geen antwoord op had en die ze voor zou leggen aan collega's binnen het ziekenhuis en in het land.
We horen nog.

Ook wilde ik weten of die derde vaccinatie wel was doorgevoerd in zijn QR code.
We gaan nu wel niet naar Frankrijk, maar steeds meer landen eisen een derde vaccinatie of booster. Is de tweede vaccinatie ouder dan een half jaar, dan heb je een probleem.
Ik denk ook aan de wintersporters.

De derde vaccinatie staat inderdaad niet in zijn QR code.
Het is wel terug te vinden op de Corona check-up, die je moet uitprinten!!!!
12.52 uur.: manlief belde toch de helpdesk.

Eerst wilde een mevrouw snel van hem af: "Kunnen wij niets aan doen. Belt u de GGD maar."

"Mevrouw, de GGD is onbereikbaar en u heeft het blijkbaar wel doorgevoerd in de Corona check-up app. Ik wil het ook zien op mijn telefoon, wanneer ik naar een restaurant ga. Daar heeft de GGD verder niets mee te maken." 

Ze ging het uitzoeken..............en toen werd de verbinding verbroken.

Manlief belde weer. Ik zag zijn handen trillen.
Hij was razend.

Nu sprak een jonge man met een zachte g hem toe.
P. legde nogmaals uit wat het probleem was, maar de man begreep hem niet.

"Maar waar ziet u dan wel die derde vaccinatie?"

Het gesprek dreigde te stranden. Ik was bang dat P. zijn geduld echt zou verliezen.

Hij gaf mij de telefoon en ik legde uit dat het om de app op de telefoon ging die bij toegang gescand wordt.

Het werd zachte g langzaamaan duidelijk, maar inderdaad werd ook mijn geduld op de proef gesteld.

Wanneer er vragen worden gesteld die je al drie keer hebt beantwoord, dan moet je op je onderlip bijten.

Zachte g wilde manlief weer spreken om alle persoonlijke gegevens te noteren. Dan zou hij proberen het er zelf in te zetten.

Ik vreesde dat de verbinding weer verbroken zou worden, maar nee....

"Helaas mijnheer dit lukt niet. Daar is nog geen werkwijze voor, mijnheer. We verwijzen u naar het ministerie van Buitenlandse Zaken."

"Okee, ik begrijp dat u heeft gedaan wat u kon? Maar ben ik nou echt de eerste met deze vraag?"

"Nee, mijnheer."

Wij keken elkaar even sprakeloos aan. Waarom zeiden ze dat dan niet meteen.

"Enig idee wanneer het wel doorgevoerd wordt?

"Nee, mijnheer. Heeft u verder nog vragen?"

Wij moesten een lach onderdrukken.

13.33 uur: "Dan wens ik u een prettige dag verder."
****

Geen opmerkingen: