15 januari, 2022

Een schimmig gebied


Iedere dag lees ik nieuwe berichten over seksuele intimidatie, seksueel overschrijdend gedrag, seksueel wangedrag, machtsmisbruik....

De namen mag u zelf invullen, daar heb ik hier te weinig ruimte voor.

Ik vel geen oordeel over wat er vandaag weer in het nieuws vescheen over vermeende misdragingen binnen The Voice of Holland.
Het schijnt ernstig te zijn. Het programma is per direct gestaakt.
Wel vraag ik mij af waarom er zo laat actie wordt ondernomen door de gedupeerden.

Die artiesten weten langzamerhand toch ook wel dat ze in de spotlights staan als het om impertinent gedrag gaat - ook als ze daartoe zijn verleid. Eens vallen ze door de mand. 

Het is een onderwerp dat bij mij vragen oproept, kijkend naar mijn eigen jeugd.

Er werden andere termen gebruikt: vieze man, engerd, kan niet van de vrouwen afblijven en andere tamelijk onschuldig aandoende formuleringen.

Een leraar en een leerling werden verliefd op elkaar.
Zij was zeventien en dus minderjarig. Hij was eind twintig.
Het werd een happy couple, dankzij het goede inschattingsvermogen van haar ouders. Met hun steun mocht hij ook les blijven geven.  

Ook mij is het weleens overkomen dat een man opdringerig werd.
Nu zou dat zeker een geval van onzedelijke gedrag genoemd worden.

Diederik was net zo oud als mijn ouders. Ze kenden elkaar ook van de Lionsclub.
Een kleine, niet onaantrekkelijke man met een dikke portemonnee.

Mijn moeder had hem en zijn vrouw regelmatig op feesten meegemaakt waar hij graag met andere dames danste. Close.

Zijn jongere vrouw vond het prima en zocht op die feesten haar eigen vertier.
"Hij is ondeugend," hoor ik mijn moeder nog zeggen toen ik een avond bij ons thuis had georganiseerd.
Ze hadden elkaar een tijd niet gezien. 

Ik deed open.
De begroeting was innig. Hij drukte me iets te stevig tegen zich aan en plakte natte, kreunende zoenen op mijn wangen.
Ongemakkelijk, maar ik plakte er het etiket schalks op.

Een paar maanden later hadden we een jubileum.
Heren in black tie, dames in het lang of cocktail.
Een geweldig feest.

In de verte zag ik de ondeugend lachende Diederik op mij af komen. Manlief was niet in de buurt om mij te redden, dus ik moest wel met hem dansen.
Uitgerekend op een langzaam nummer.

Hij had me in een greep waardoor ik mijn hoofd wel op zijn schouder moest leggen en voelde zijn hand tussen mijn schouderbladen. 
Mijn forse voorgevel werd pijnlijk geplet.

"Wat een heerlijke parfum heb je op Ellen," fluisterde hij in mijn oor.

"Ja, van P. gekregen," probeerde ik. Alsof het noemen van mijn echtgenoot hem af zou schrikken?

Hij kreunde.

"En waar heb je je mooie jurk gekocht?"

"Zelf gemaakt, Diederik."

Die vochtige adem in mijn oor vond ik het irritantst. Ik voelde zijn hand op mijn heup.
Het gevoel bekroop me dat alle vrouwen vol medelijden naar mij keken. Maar ook lachend.
Het was immers Diederik.

Mijn ogen zochten naar manlief die gezellig aan de bar met zijn vriendjes stond. Toch ving hij mijn smekende ogen op.

Tijdens de minuut durende muziekwissel kwam hij me redden.

Diederik ging op jacht naar andere Diederikvrezende dames.

Dit speelde zich in de jaren tachtig af.
Diederik flirt al jaren met de engelen.

Maakte hij zich schuldig aan ongewenste intimiteit? Volgens de huidige maatstaf gerekend wel.

Toentertijd vonden we (vrouwen) het ongemakkelijk, maar niet bedreigend.

Een vrijpostige flirt versus seksuele intimidatie.
*****

Geen opmerkingen: