10 januari, 2022

Straten vol bomen


Inmiddels is het 10 januari en overal kom ik opeenhopingen van kerstbomen tegen.


Hoek Rozenburglaan - Oranjelaan.
Het trottoir wordt gebarricadeerd door een enorme stapel kerstbomen.

In mijn jeugd zouden die op 1 januari om 00.15 uur zijn verbrand, op het kruispunt.
En zo ging dat op veel plekken in Kralingen en waarschijnlijk in de hele stad.

Het pijltje wijst naar de Kralingse school, mijn school.


In deze laan gaan de huizen, zo er iets te koop is (niet dus), niet voor onder een miljoen.
Het huis op de hoek staat al twee jaar in de steigers. De overlast, grotendeels veroorzaakt door obstructie, is ergerlijk. 

Ik vraag mij tevens af waarom je een miljoenen huis voor tonnen - misschien een miljoen - laat verbouwen in een laan waar de huizen bovenop elkaar staan?
Waarom niet op een groot, vrij perceel met mooi uitzicht?


Maar nu beginnen de nieuwe buren, het huis naast "mijn" school, ook nog eens aan een grote verbouwing.

Ik maak mij zorgen om de schoolkinderen en de opstoppingen wanneer de school begint en eindigt.


Het is het huis van mijn schoolvriendinnetje H.
Zij, haar zusjes en broertjes (zes kinderen) stapten altijd over het hekje dat het schoolplein en hun tuin scheidde↓.

Het hekje stond helemaal scheef en de grond was vertrapt, maar dat paste wel bij de nonchalante uitstraling van de familie.


Op internet vond ik een erg leuk artikel over dit huis en de familie Peteri.

Een klein stukje als smaakmaker (het hele artikel is zeer de moeite waard).

"De historie van Quooker, producent van kokendwaterkranen, leest als een spannend jongensboek. Een verhaal over een knutselende Engelandvaarder met een droom en twee zoons die er een dampend succes van weten te maken. Vorig jaar beschreven we het bijzondere verhaal achter Quooker. Een klein tipje van de sluier:

Het is 1970 als Henri Peteri, hoofd research van multinational Unilever, een lange vergadering in Londen bijwoont over de nieuwste vinding van het bedrijf: instant soep. Terwijl de bedrijfstop behoorlijk in z’n nopjes is met het nieuwe product is Peteri met iets anders bezig: mag de poedersoep wel ‘instant’ heten? Dat het poeder binnen vijf seconden in soep verandert is inderdaad revolutionair, maar de ingenieur vraagt zich hardop af wat je daar in vredesnaam aan hebt als het vijf minuten kost om een ketel met water aan de kook te brengen. Waar menigeen het bij een kritische kanttekening bij een mooi product had gelaten kan Peteri het idee niet meer uit zijn hoofd krijgen."

Er zal vast wel een Quooker in de keuken komen.
*****

Geen opmerkingen: