03 april, 2022

Evaluatie deel 2: hotels


De hotels hebben wij in oktober en november geboekt: als eerste die in Rome en Florence.
Als het in prijs uitmaakte werd ik gratis lid van bijvoorbeeld IHG, zoals ik dat ook van NH, Hilton, Best Western en Mariott ben.

Stedentrips zijn vermoeiend, zeker op onze leeftijd. 
We hadden nogal wat eisen:
1. Na een dag in de benen verlang je naar een ruime kamer, lekker bed en goede douche.
Daarom hebben wij in alle hotels luxere kamers geboekt: hetzij een suite, executive - of een triple room.
Ook vanwege de hond hadden we behoefte aan ruimte.

2. Een goede locatie in het centrum. 

3. In de steden wilden wij geen gebruik van de auto maken, dus er moest parkeergelegenheid zijn, waar we voor wilden betalen.

4. Gratis annulering tot maximaal een week voor aankomst.

Nogal wat eisen dus, wat tot een grote schifting leidde.

Alle hotels heb ik direct geboekt. 
Booking.com bleek niet goedkoper en het hotel voldoet ook makkelijker aan je wensen wanneer je direct bij hen boekt. 
Er volgde met alle hotels frequent e-mail en/of whatsapp contact, wat ik zeer prettig vond.

Ik ga in deze evaluatie niet met prijzen schermen. Die heb ik voor mijzelf nauwkeurig opgeslagen.
Op alle hotels viel iets aan te merken, maar ik zou alle hotels direct weer boeken!!

In Zellenberg logeerden we in het gezellige Au Riesling ***
Twee nachten op de heenweg en drie nachten op de terugweg.
Qua prijs het voordeligste hotel.

De kamer (suite) was fantastisch:
+ groot
+  schoon
+ goede bedden met drie verschillende kussens
+ thee blad met waterkoker
+ goede fauteuils
+ veel kastruimte
+ balkon met zitje
+ airco
+ kluisje
+ locatie en uitzicht
+ parkeren bij hotel gratis
+ vriendelijk, zeer behulpzame receptie
+ uitmuntende huishouding, met een alles controlerend hoofd.
+ prijs/kwaliteit
+ restaurant is prijzig, maar goed en heeft een gezellige ambiance met uitstekend personeel. 

- ontbijtbuffet is karig met weinig variatie en taai brood, dus gelukkig is dat optioneel.
- langzame wifi
- geen koelkastje

Au Riesling verdient ****


↓Relais Bellaria in Bologna ****

Een comfortabele nacht ik dit zakelijke, congreshotel. 


Alles klopte. 

+ de prijs van de "familyroom" (leek een balzaal) met gigantische badkamer was incl. uitstekend ontbijtbuffet met bediening en met verse koffie
+ omdat we hier op zondag logeerden was de prijs zeker gunstig
+ met koelkast en vernuftig espresso apparaat
+ op verzoek werden er gratis extra cupjes gebracht met prachtig servies
+ uitstekend personeel
+ snelle wifi
+ kluisje
+ gratis parkeren


↓NH Palazzo Cinquecento in Rome *****
4 nachten incl. ontbijt


Ja, u leest het goed, vijf sterren:

+ een imposant gebouw met prachtige inrichting
+ uitstekende locatie, direct naast het Rome Termini
+ schoon
+ prijs/kwaliteit (incl. ontbijt)
+ afgesloten, privé parkeerterrein (€25,-p.d.)
+ fantastisch ontbijt met verse koffie
+ ruime badkamer met badjassen en slippers
+ personeel
+ koelkast
+ waterkoker, thee en koffie
+ snelle wifi
+ kluisje

- moeilijk te bereiken, wordt slecht aangegeven
- onvriendelijke ontvangst door één receptioniste die wij daarna ook niet meer hebben aangesproken
- weinig opbergruimte
- klimaatregeling

Het was en het bleef 22℃ in onze kamer en dat is voor ons veel te warm. Zeker om in te slapen.
De receptie, waar de thermostaten centraal geregeld werden, hield ons aan het lijntje. Ze beloofden de gewenste temperatuur in te stellen zetten, maar dat bleek een valse belofte.

Het bleef altijd 22℃. 
Een dag voor vertrek ging de manager zich er mee bemoeien. Uiterst correct, maar ze bleef volhouden dat het systeem nu eenmaal zo werkte en dat het nog winter was.

Dit probleem hebben we trouwens bij meer luxe hotels ervaren.
De gast kan niet zelf de temperatuur in zijn/haar bepalen en centraal kan niet geregeld worden dat de cv uitgaat en de airco aan - of omgekeerd.

En dat in een vijfsterren hotel???


↑Met de kamer die ze voor ons bedacht hadden ging ik niet akkoord vanwege het hoge bad.

Na enig geharrewar met de onvriendelijke receptioniste kregen we een andere kamer met inloopdouche.
De kamer was ook groter met twee goede stoelen. Wij hebben er de pest aan om op een bed te hangen en hebben graag twee goede stoelen om op te zitten.


Zo'n ontbijtbuffet had ik nog nooit gezien. Bijzonder attent personeel.
Jammer dat ik zo'n slechte ontbijter ben.


↓Palazzo Roselli Cecconi in Florence ****
4 nachten incl. ontbijt.

Het verrassendste hotel, dat je niet verwacht op een verdieping omringd door kantoren en appartementen:

+ locatie, om de hoek van Piazza Santa Croce
+ zeer goed personeel
+ housekeeping
+ alles is stijlvol en prachtig aangekleed
+ grote badkamer
+ oogt klein en intiem
+ parkeren wordt geregeld (€30,- p.d)
+ alles in beloopbaar
+ koelkast
+ snelle wifi
+ kluisje
+ grote kamer met veel bergruimte

- bereikbaarheid van het hotel op de 2e verdieping met het benauwde, antieke liftje waar je niet samen met bagage in kunt.
- geen douchemuts en alleen kleine zeepjes, beetje karig. 
+ op verzoek kreeg ik wel een douchemuts en zelfs badslippers.
- bedden waren hard, die klacht hoorde ik ook van andere gasten die om een topper hadden gevraagd.
+ op verzoek kregen ook wij een topper
- gehorig vanwege houten vloeren
- eentonig, kant -en klaar op een dienblad, zoet ontbijt - waar geen verandering in mogelijk was.
+ verse koffie bij ontbijt


↓Hotel Rosa in San Marino ***
2 nachten, incl. ontbijt.


Weer totaal iets anders na de weelderige hotels in Rome en Florence.
Een leuk authentiek hotel in het hoog gelegen oude San Marino, dat ik eerder als "albergo" zou kwalificeren.

Ook hier kon de auto in de carport bij het hotel blijven. Volgens andere reviews moest daarvoor betaald worden, maar onze kamerprijs was inclusief parkeren.

Ik had een familiekamer geboekt, maar die bevond zich niet op de door mij gewenste bovenste verdieping. De eigenaar liet mij een andere, sobere kamer zien die wel naar mijn zin was en die ook de gewenste stoelen had.
Hij haalde het nodige van de prijs af.

+ ontvangst en personeel
+ locatie
+ uitstraling hotel
+ schoon
+ kamer/badkamer - klein maar fijn, er ontbreekt niets
+ koelkastje
+ snelle wifi
+ kluisje
+ goed ontbijt met verse koffie


↓Hotel Indigo in Verona ****
3 nachten incl. ontbijt.


Schappelijke prijs dankzij lidmaatschap IHG, dat nog een ander voordeel heeft waar wij erg om moesten lachen: het raam in de kamer mag dan namelijk open.😊

Dat was hard nodig, want ook in dit luxe hotel wordt de temperatuur centraal geregeld.
Alleen, nu vroeg ik meteen om een ventilator - die niet voorradig was. Maar er kwam er een, waardoor het was uit te houden in de (op het zuiden gelegen) kamer.
Mensen, het was lente in Verona!! Wij liepen zonder jas.

Ook nu verdween de auto in een beveiligde privé garage (€25,- p.d) 

+ locatie, alles is beloopbaar
+ prachtig interieur
+ grote kamer
+ fijne badkamer waar niets ontbrak
+ kluisje
+ koelkast
+ waterkoker, thee en koffie
+ veel opbergruimte
+ oplossingsgerichte manager
+ vooral de dames in de receptie zijn toppers
+ vriendelijk personeel
+ uitstekend ontbijt met verse koffie
+ snelle wifi
+ de attenties voor de hond (kussen en voerbakken)!!!

- klimaatregeling
- housekeeping liet een steek vallen
- de heren in de receptie zijn allesbehalve doortastend



Housekeeping liet een steek vallen:


↑Dit was op zaterdag. 

We kwamen doodmoe terug op de kamer en troffen een slechtgetrokken bed aan. Evenals volle prullenbakken, vuile glazen/kopjes en een vieze wc cq. douche.
Alleen aan de schone handdoeken kon je zien dat housekeeping binnen was geweest.

Ik maakte meteen deze foto's en liet ze aan de receptioniste zien die er duidelijk van schrok en meteen contact zocht met het hoofd van de houshouding.
Ze zou de foto's ook doorsturen naar haar manager die niet aanwezig was.

Helaas liep de dienst van deze receptioniste af. Haar mannelijke collega's waren minder doortastend dan zijn.

Hoofd huishouding schaamde zich diep. De tranen stonden in haar ogen.
Een nieuw meisje, zei ze. Ze gebruikte het niet als excuus - wel als uitleg.
Met volle vrouwkracht werden kamer -en badkamer onderhanden genomen.

De manager liet niets van zich horen. Mijn harde woorden tegen de weifelende heren aan balie hielpen niets.
Tot drie keer toe wilde ik de rekening betalen. De volle rekening.
Nee, ik moest wachten tot de manager had gereageerd - want ze zou misschien iets van de prijs afhalen. Maar ze was "met vakantie."

Uiteindelijk heb ik doorgedramd en het volle pond betaald. 

Toen we zondag op het punt stonden om te vertrekken (manlief zat al achter het stuur) kwam de niet al te zelfverzekerde receptionist op me af. De manager had gereageerd.
We kregen maar liefst de helft van het betaalde bedrag terug en dat vond ik een genereuze geste. 

Hotel Engel in Stans ***
Eén nacht in het duurste hotel van deze reis. 
Tja, Zwitserland.

+ locatie in de verse berglucht
+ gratis parkeren
+ knisperig schoon
+ goede atmosfeer
+ gemoderniseerd met ingenieuse snufjes
+ gezellige uitstraling 
+ vriendelijk personeel
+ klein, goed ontbijtbuffet met vers brood - voor het eerst geen afbakbroodjes
+ snelle wifi

- weinig parkeergelegenheid bij het hotel
- prijs/kwaliteit
- gehorig
- bedden voelen bol aan


De goede lezer heeft kunnen constateren dat de plusjes in de meerderheid zijn.

Met dat gevoel kijken wij ook terug op de hotels waar wij tijdens deze fantastische mochten logeren.
*****

Geen opmerkingen: