05 mei, 2022

Zorgt De Zorg wel voor mij?




Op 4 april werd ik in het EMC gezien door een dermatoloog (i.o).
Nadat de diagnose gesteld was mocht ik voor verdere behandeling naar mijn eigen arts in het Ikazia.

Twee weken geleden dacht ik, met het oog op een afspraak op korte termijn, maar eens even contact op te nemen met de poli in het Ikazia. 
Noem het voorgevoel. En inderdaad...er was niets ontvangen.

Ik belde het EMC. Ze zouden er vaart achter zetten, zo werd mij beloofd. De dermatoloog i.o. had alleen fiat van haar baas nodig.

Vandaag (donderdag) informeerde ik weer bij Ikazia.
Neen, nog steeds niet.
Ik weer bellen met EMC: "66 wachtenden voor u."

Daarna een e-mail gestuurd naar de dermatoloog. Ik werd na een half uur gebeld: verkeerde afdeling.
Daar ontstond een discussie over. Ik had geen schijn van kans en liet mij doorverbinden met.....???
"Neen mevrouw, er is momenteel niemand. Belt u morgen nog eens."

Ben ik razend?
Ja, ik ben razend. Dat ik hier als patiënt mee bezig moet zijn.

Ik schrijf dit op mijn mobiel in de wachtkamer van de tandarts.
Er komt een meneer naar buiten. Zijn zoontje klaagt dat de fluor behandeling zo vervelend was.
De man zegt dat hij niet moet zeuren.

Hij meldt zich bij de balie voor een nieuwe afspraak.
In de Covid-jaren is hij niet bij de tandarts geweest. Nu heeft hij veel gaatjes en moet zijn gebit gereinigd worden.

Maar er is momenteel geen mondhygiënist (al meer dan een jaar) in dienst en ze liggen niet voor het oprapen.
"Bij wie moet ik dan terecht," is de terechte vraag van de man. De assistente geeft aan dat er een groot tekort aan mondhygiënstes is, maar ze gaat voor hem zoeken.\

Hij heeft er weinig vertrouwen in. 
"Hier naar de tandarts en ergens anders mijn gebit laten reinigen? Ik ken mijzelf, dat laat ik versloffen."

Hij is klaarblijkelijk ook financieel niet in staat veel behandelingen voor een gezond gebit te laten doen. De assistente is vol begrip en doet haar uiterste best. 

Met een afspraak om de gaatjes te laten vullen plus een telefoonnummer van een mondhygiëniste verlaat hij het gebouw.
Ik vraag me af of hij er iets mee doet.

Wij mogen naar binnen en komen er met wat tandsteen verwijderen goed vanaf.

Inmiddels zijn we een dag verder.
Ik heb het telefoonnummer gedraaid dat mij gisteren is gegeven, van het secretariaat.
Volgens de medewerker is de brief op 29 april verstuurd. Ze belooft het nog een keer doen.

Ik krijg een goede tip: op mijn EMC kan ik ook brieven inzien.
Inmiddels heb ik het gevonden en de brief, die ik mee naar mijn afspraak zal nemen, uitgeprint .

Hoe gaat dit met minder assertieve, mondige patiënten?
****

Geen opmerkingen: