19 november, 2023

Edison & Ford waren vrienden en buren in Fort Myers

 

Op weg naar Fort Myers (65 km) reden we lange tijd achter deze opvallende BMW-combinatie uit Canada.
Het leek op een piepkleine caravan achter een cabrio van hetzelfde merk.
Bijzonder.

Bijzonder was ook het Edison/Ford museum.
Van hoge kwaliteit. Ik durf te zeggen van National Trust kwaliteit.

Wat hebben we genoten op deze bewolkte dinsdag!
Ik hoop dat u dat ook doet, van de foto's - want die zeggen meer dan mijn woorden.

Een korte uitleg: Henry Ford en Thomas Edison waren goede vrienden.
Hun zomerwoningen werden slechts gescheiden door een prachtig gastenverblijf.

Voeg daar Firestone (banden) aan toe en je krijgt een heerschap dat van onschatbare waarde voor de industriële ontwikkeling is geweest.

Wat mij vooral boeide is de warme vriendschap.
Ze gingen zelfs met elkaar kamperen, zoals u hieronder zult zien.

Ik moet zeggen dat deze mannen een belangrijke rol in de wereldgeschiedenis hebben gespeeld. Wij waren hier in 1990, maar er is een fantastisch museum aan toegevoegd.
We kenden het niet terug.

Fijn om te zien dat dit museum het zo goed doet.


De kerstdecoraties vonden wij een beetje "over the top," maar we kregen wel een goede indruk van hoe heerlijk het buitenleven in Ft. Myers moet zijn geweest zo'n honderd jaar geleden.


Ik weet niet welke foto's ik moet vergroten, ze zijn allemaal de moeite van het bekijken waard.

Derhalve nogmaals: Voor een vergroting, click op de foto.


↕Edison's study.

Naar de achterkant van Ford's huis.


Let wel: Dit zijn meubels uit die tijd, maar niet van Ford of Edison.
Na hen hebben er andere mensen gewoond.
Foto's zoals hieronder laten de originele staat zien.


Wat een waanzinnig heerlijke veranda's.


En nu naar het museum. Manlief kon het niet helemaal verhapstukken.


↑De eerste camper???


Door naar het lab, waar de heren o.a. naar manieren zochten om de beste rubberen banden te ontwikkelen.
Het ging verder dan alleen bomen planten.


Een top museum!!
De moeite van zeven uur blogwerk waard.
~~~~~

Geen opmerkingen: