16 februari, 2017

Eetpatroon


"Wil je koek? Ik heb ook appeltaart. Van Carlier"

Maar godzijdank had ik geen trek.
"Nee, koffie lijkt me heerlijk."

Mijn vriendin drong niet verder aan.

Vanmorgen had ik mijn ontbijt overgeslagen.
Ik zag het dilemma al aankomen. Zondigen calculeer ik in, maar dan moet er iets anders voor blijven staan.

Als kind ben ik veel te veel gestraft.
"Dat mag je niet!!"

Het is een trauma geworden.
Ik mag nu alles, maar bepaal zelf wat en wanneer.

Bij thuiskomst om half een heb ik alsnog de Griekse yoghurt met cruesli en honing gegeten.
Ontbijt werd brunch.

Manlief had, voor hij ging golfen, nog wel mijn dagelijkse sinaasappel uitgeperst.

"Oei, jij bent afgevallen!"

Vandaag. Eindelijk. Mensen zagen het.
Veertien kilo's zijn eraf.

Mijn veel te grote jas verhult dat, maar nu is de ballon tussen mijn nek en kin toch echt leeggelopen.

Ik weet niet meer wat ik aan moet trekken.
Het moet iets met elastiek zijn. Anders sta ik in mijn onderbroek.
Mijn armband glijdt van mijn hand.

En toch.....
Ik wil dolgraag nog negen kilo afvallen.
Dat gaat ook lukken. Nog voor de zomer begint.

"Hoe doe je het? Volg je een dieet?"

Nee.
Het woord dieet staat mij tegen. Dat klinkt zo bestraffend.

Ik eet geen dingen die ik niet lekker vind.
Ik drink mijn borrel en/of wijn.

Het ontbijt (ik sta niet vroeg op) bestaat Optimel 0% Griekse yoghurt waar ik cruesli en honing aan toevoeg.
Ik drink Nespresso met warme halfvolle melk en een glas uitgeperste sinaasappel.

Lunch sla ik over.
Eventueel eet ik een appel.

Ik loop minimaal een half uur.

Om drie uur drink ik thee. Veel thee.
Daar eet ik twee plakken ontbijtkoek (van de bakker) bij, besmeerd met Pro-Activ.

Om zes uur neem ik wat rauwkost (wortel of radijs) met een stukje Friese nagelkaas.

Gisteren had ik meloen met Ardenner ham als voorafje.
Of ik maak zelf soep.

Avondeten bestaat uit vlees/kip/vis met groente.
Geen koolhydraten!

Als toetje neem ik weer Optimel 0% met vruchten.
Maar een appel ligt altijd in de koeling.

Laat op de avond neem ik nog een plak ontbijtkoek, -een handje ongezouten walnoten of Japanse mix.

Naast thee en koffie drink ik light drinks.

Het werkt voor mij.

Ik ben sinds september bezig.
Het ging weleens fout. Dat is vervelend en dan moet je jezelf weer even op de rails zetten.

Maar wanneer de weegschaal je dan weer goedgezind is raak je vanzelf gemotiveerd.
Je maag krimpt waardoor het hongergevoel vanzelf verdwijnt.

Oh ja, ik eet niet meer van grote borden.
Een boterhammenbord is veel sneller gevuld.

Zo ook mijn maag.
*****

Geen opmerkingen: