20 december, 2017

Baxter


Er is geen wifi in de wachtkamer van mijn huisarts, dus aan mijn smartphone heb ik niets.

De minuten verstrijken tergend langzaam, zeker wanneer je weet dat de wachttijd altijd minimaal twintig minuten uitloopt.

Maar ik ben toehoorder van een uiterst amusant/interessant gesprek dat assistente Star met de echtgenoot van een patiënt voert.

Ze spreekt mijnheer Koppig met luide stem toe, waaruit ik opmaak dat hij behoorlijk op leeftijd is en hardhorend.

Star:
"Mijnheer Koppig, ik heb vanmorgen met uw dochter gesproken over de medicatie van uw vrouw. 

Koppig:.....

Star:
"Neen, mijnheer Koppig - zo gaat het niet langer. Er is geen controle op de medicatie."

Koppig:.....

Star:
"Er bestaat zoiets als Baxter, mijnheer Koppig. Heeft U daar weleens van gehoord?"

Koppig:.....

Star:
"Zal ik het U uitleggen mijnheer Koppig? Het maakt het echt veel makkelijker voor uw vrouw, U en voor uw dochter.
Ik ga het U nu uitleggen.

De geneesmiddelen worden per innamemoment (bv 's morgens om 08.00 uur) in 1 zakje verpakt. U hoeft op dat moment dus alleen dat zakje te openen en uw geneesmiddelen in te nemen. 

Alle geneesmiddelen zitten per week in zakjes verpakt. Die zakjes zitten allemaal aan elkaar en zijn opgerold tot 1 rol. Die rol gaat in een dispenser (gratis van de apotheek). Het enige wat u hoeft te doen is op het juiste moment het bovenste zakje af te scheuren, het zakje te openen en uw geneesmiddelen in te nemen.

Het is stil.

Star:
"Hallo mijnheer Koppig.
Heeft U het begrepen? Lijkt het U iets?"

Koppig:.....  .....  .....

Star:
"Mijnheer Koppig wij.."

Koppig:.....  .....

Star:
"Ja maar mijnheer Koppig, luister nou even goed..."

Koppig:.....  .....

Star:
"Mijnheer Koppig, wij zijn bang dat uw vrouw haar pillen niet op tijd inneemt of ze helemaal vergeet. Wij proberen het voor U zo makkelijk mogelijk te maken."

Ze legt het opnieuw uit en nog eens en nog eens.
Koppig blijft protesteren.
Star laat niet los.

Star:
"Maar geeft U uw vrouw nu zelf de medicijnen?"

Stilte.

Koppig:.....

En weer legt Star uit hoe Baxter werkt.
Ik neem er met interesse kennis van. Een leermoment in de wachtkamer.
Ons staat dit in de toekomst ongetwijfeld ook te wachten.

Star:
"Maar waarom wil U het niet proberen mijnheer Koppig. Het is zo'n makkelijk -en veilig systeem."

Koppig:.....

Star:
"Maar begrijpt U dan niet dat wij er zo geen zicht op hebben. Het gaat zo echt niet langer."

En dan:

Star:
"Dus U gaat akkoord mijnheer Koppig?
U gaat Baxter proberen?"

Stilte

Star:
"Hallo......
Mijnheer Koppig - U gaat Baxter proberen?"

Koppig:.....

Star:
"Heel verstandig.
Ik ga het meteen aan de apotheek doorgeven
Fijne feestdagen mijnheer Koppig."


Dokter Kalm komt mij halen.

"Heb je lang moeten wachten Ellen?"
*****

Geen opmerkingen: