12 december, 2017

Code rood


Nederland was van slag.
Het sneeuwde twee dagen.

Het openbare leven was direct ontregeld.
Vliegvelden dicht, treinen stonden stil, reizigers gestrand, scholen gesloten, eindeloze files en zelfs een voetbalwedstrijd in de dichte Arena dreigde afgelast te worden.
Huh?
Ja, omdat het gevaarlijk was om de weg op te gaan. En echte supporters gaan altijd de weg op.

Code rood werd afgeroepen.

Code rood betekende voor mij in mijn blonde jaren een maandelijks hormonaal ongemakje.

Volgens mij waren de winters in mijn jeugd veel strenger dan nu.
En toch lag het openbare leven niet plat.

Iedereen ging gewoon naar zijn werk. School ging altijd door. De melkboer zette met zijn wollen handschoenen zonder vingertoppen bevroren melk bij de voordeur. De bakker en groenteman kwamen gewoon aan de deur. Mijn vader bond alle sleetjes uit de straat achter zijn auto.

Maar code rood?



Toen: in die huiveringwekkende februaristorm van 1979, nadat ik negen maanden geen code rood had gekend, ging er iets heel erg fout en moest ik met spoed naar het ziekenhuis in Alkmaar (zie filmpje).
Manlief reed me in ons Opel Kadetje.
Van winterbanden had nog niemand gehoord. Of wij hadden geen geld om ze te kopen.

Hij treinde vanuit Heerhugowaard gewoon naar zijn werk in Amsterdam en zat iedere avond aan mijn bed.
Mijn schoonouders trotseerden het weer en bezochten me vanuit Zeeland. Zo ook mijn ouders.

Het was bar en boos, maar dat hoorde bij de winter.

Het lijkt wel alsof we dat anno 2017 vergeten zijn.
De wereld kan ieder moment ontploffen, maar alle journaals begonnen maandag met........code rood.

Interviews op stations, op Schiphol of bij een tankstation.
"Bent u gestrand?"
'Ja, ik kan niet verder.'
"En nu?"
'Ja ik weet niet. Ik kan niet verder.'

Hele nuttige televisie!

Een echte winter wordt, evenals een echte zomer, dus tegenwoordig aangeduid met een code.
Zo blijkt code geel een tikkeltje minder erg te zijn en dat geldt voor vandaag.

Is dit wat vooruitgang en technologie ons gebracht heeft?
Wat moet ik met die codes?
Mag ik deze wel bij mijn pinpas bewaren?
*****

Geen opmerkingen: