15 december, 2017

Kijk op kerst


In Zierikzee, bij de groentevrouw Kik, weten de kippen op het erf waar ze voer vandaan moeten halen.


Ik was gisteren in Den-Haag om mij een kerst kapsel aan te laten meten.
Manlief en Jacky waren mij voorgegaan, dus ik moest er aan geloven.



"Maak je foto's van de versierde stad."
Dat viel tegen.
Het was een sombere bedoening in de Hofstad.

Her en der zag ik nog wat taaie restanten van het code rood weekend die zich niet zonder slag of stoot lieten "wegregenen."


De Bijenkorf had wel alles uit de kast gehaald.


Twee weken geleden haalde ik onze kerstspullen tevoorschijn.

"Goh, hoe lang hebben we die lampjes wel niet?"
Ik kon daar geen antwoord op geven.
'Het waren de laatste met draaibare lampjes.'


Terug in de tijd:
>>>Ik kan mij niet herinneren dat mijn ouders ooit nieuwe lichtjes hebben gekocht. 
In de altijd te grote kerstboom gingen twee slierten lichtjes. Een met gladde lapjes en een met gerimpelde lampjes.
Ik zie ze nog voor me.

Mijn moeder ging altijd als laatste naar bed en draaide dan twee lampjes los.
De volgende dag wist ze natuurlijk niet meer welke lampjes het waren en dus verzonnen we daar iets op:
"Mam, pak het gerimpelde lampje op de tak van de vogel en het gladde lampje op de tak van het huisje."
Dat ging goed......tot het volgende jaar.<<<

Vanmiddag, ik stond al met mijn jas aan om boodschappen te gaan doen, stak ik de stekker in het stopcontact (wij draaien niet) - maar de lichtjes gingen niet aan.

Ik liet een haastig briefje achter voor echtgenoot en ging mijn boodschappen doen.


Het sms'je kwam: "Lukt mij ook niet."

Ik sms'te terug: 'Haal ze er maar uit. In berging nog doos buitenlichtjes.'

Iets zei me dat ik de tijd moest nemen voor mijn boodschappen.
Bij thuiskomst bleek dat voorgevoel juist te zijn geweest.

De scherven waren net opgeruimd. Jacky had de vloeken over zich heen laten komen.
Als vergelding was ze in zijn stoel gaan zitten.


Toen was er nog even gedoe over de buitenlichtjes: konden die wel of niet binnen?
Ik zag het probleem niet. Manlief wel.

"Wil je thee?"
'Ja graag. Met een kerstkransje.'


Geen opmerkingen: