06 september, 2018

Biechten


"Vader, ik kom biechten want ik heb gezondigd."

'Vertel! Wat heb je op je kerfstok.'

"Nou ja, ik heb gejokt en nu ga ik vreemd."

'Dat klinkt niet best mijn vriend. Ga verder.'

"Tien maanden geleden deed ik een grote aankoop. Een auto. Een dure auto."

'Je hebt toch niets gestolen?'

"Neen vader. Ik heb hem keurig van mijn spaarcentjes betaald. Maar ik zei toen tegen mijn vrouw dat dit echt onze laatste auto zou worden. Daarmee bedoelde ik dat we er minstens 15 jaar mee moesten doen."

*Snurk*

"Het is echt een fijne auto en we hebben er een fantastische vakantie mee gehad. Hij heeft nog maar 11.000 km gereden."

*Snurk*

"En nu willen we ineens een caravan. We zijn verliefd geworden op een caravan. Een oude liefde bloeit weer op, Vader.
Dus gingen we naar een hele grote show waar we nog eens extra overvallen werden door verliefdheid.

We waren bijna voor de mooiste gevallen toen de attente verkoper ineens vroeg wat voor auto wij eigenlijk hadden. 
Was zij niet te zwaar?
Hij toetste het kenteken in op zijn smartphone en keek ons toen heel zorgelijk aan."


*Snurk.*

"Hallo Vader. Luistert u nog?"

😴

*Klop*

'Huh, ja mijn zoon - ik luister.'

"Nou, het blijkt dus dat die mooie dure auto van ons maar tot 1200 kg mag trekken en ja dat is echt niks.
Wij hebben daar eerlijk gezegd nooit bij stilgestaan, maar we mogen de caravan die wij voor ogen hebben echt niet trekken."

'Tjonge wat een probleem. Wat een afschuwelijke toestand zeg.'

"We waren wel een beetje confuus ja en zijn toen ook meteen naar huis gegaan.
Mijn vrouw is 's nachts in de computer geklommen en..."

'Kan dat? In een computer klimmen?'

"Bij wijze van spreken dan dus.
De volgende ochtend heeft ze vanuit zichzelf een andere merk dealer gebeld.
Ik had haar gezegd dat ik echt niet van plan was om veel bij te betalen."

*Snurk*

"Ze heeft meteen een afspraak gemaakt en twee uur later zaten we in het kantoor van een voor ons geheel onbekende autodealer.
Maar hij was heel aardig en volgens mij moest hij zijn lachen inhouden toen we vertelden waarom we naar een Mitsubishi kwamen kijken."

*Snurk*

"Want die Mitsubishi mag namelijk 1600 kg trekken.
Er zijn tegenwoordig niet zoveel auto's meer met veel trekkracht. Heeft met de CO2 uitstoot te maken en Nederland is in deze het strengste land van de EU.
In Italië houden ze weer heel andere criteria aan.
Maar eerlijk is eerlijk (en dat ben ik nu ten overstaan van U), nooit gedacht dat ik ooit in een Mitsubishi zou rijden. Echt niet!"

*Boem*

*Klop*

"Hallo! Gaat het wel goed met u?"

'Uh, ja - de wijnbeker viel. Dom van mij. 
Was dat het?'

"Nou ja, als u geen tijd meer heeft....

Die verkoper was geweldig. Hij gaf een gulle prijs voor onze auto en wij hebben dus binnen 24 uur zomaar een andere auto gekocht."

'Nou, fijn voor jullie. Ik zegen jullie aankoop.'


"Ja, maar ik zit er toch wel een beetje mee. Ik heb mijn belofte niet gehouden en verlaat een merk waar ik zielsveel van hield. 
En waarom? Omdat die te zwak is.
Dat geeft me toch wel een schuldgevoel."

'Schuld is geen gevoel, vent. dus daar zou ik maar niet mee zitten.
Binnen 10 maanden twee nieuwe auto's kopen is inderdaad nogal bizar ja. En dat vanwege een caravan.
Maar wat verwacht je nu als boetedoening?'

"Nou ja, dat weet ik niet. Ik ben niet zo goed in Weesgegroetjes.
Misschien kunt u mij een paar maanden verbannen?"

'Oké, dat is een goed idee.
Ik verban je dit voorjaar voor twee maanden naar Toscane, alwaar je in iedere Italiaanse kerk een kaarsje moet branden.'

"Dank U, Vader. Dan ga ik nu de caravan bestellen."
***

Geen opmerkingen: