22 september, 2018

Down Memory Lane


100 Jaar.
Van Rijks-H.B.S tot Regionale Scholengemeenschap "Hoeksch Lyceum."
En ik zat er ergens tussenin.

Dit was mijn school voor één jaar.
Examenjaar.
HBS-laan.
Prachtig gebouw!!

 

Mijn tweet vanmorgen:

Oud-Beijerland. Zou ik nog iemand (her)kennen en (her)kennen ze mij? 45 jaar geleden eindexamen gedaan.

Het was noodweer, dus manlief bracht me.

"Zullen we even langs ons huis rijden?"

'Welk?
Dat waar jij woonde of dat waar wij woonden?'

"Dat waar wij woonden."


Onze zoon fietste iedere dag van dit dijkhuis aan het Vuurbaken naar het RSG.

Ook voor hem was het maar één jaar (1991/92)
Brugklas.
Daarna volgde de zoveelste verhuizing, naar Zeeland.



Ik filmde de route naar school, maar we liepen vast in een woonerf dat in 1991 nog niet bestond 😂.


Wat had ik mij erop verheugd, en hoe groot was de teleurstelling.

Er kwam iemand op mij af die ik totaal niet herkende.

"Jij woonde toch in St. Anthoniepolder?"

'Ja,...........uhh hebben wij bij elkaar in de klas gezeten?'

"Dat dacht ik wel, maar ik geloof dat je toen bent overgestapt. Riet komt ook. Ze woonde in Westmaas."

'Ja, Riet en ik fietsten samen. Goh, leuk dat jullie nog contact hebben.'

Staarde ik haar aan? 
Ja dat deed ik. Om mijn brein aan het werk te zetten.
Tevergeefs.

We bleven aan elkaar hangen omdat je je met z'n tweeën niet zo verloren voelt.

Maar ik wilde toch op zoek. Al wist ik niet naar wie.


Er waren geen leraren uit 1973/74 te bespeuren.

Ik keek naar gezichten waarvan ik dacht mijn leeftijd.

Maar dan keek ik op de naambordjes en las 1984.

René Renes (ook conrector in het jaar dat zoonlief op school zat) hield een toespraak in een lawaaierige aula, waar blije reünisten elkaar vonden bij de koffiebar en helemaal geen zin hadden in historische pietpraat.

Toen een oud-leerling uit 1933 het woord kreeg ben ik naar een schoollokaal gelopen waar mijn jaargenoten zich zouden moeten verzamelen.

Godzijdank lag er een presentielijst.

Ik was de enige uit mijn klas.

Die ben ik toen snel uitgelopen en uit pure nijd heb ik een plas gedaan op de docenten-wc.
*****

Geen opmerkingen: