01 september, 2018

Europa's grootste kampeerbeurs


Wij waren er gisteren.
Om 7 uur weggereden uit Rotterdam, maar het zat mee en om 9.30 uur stonden we bij de poortjes die ons er om 10 uur doorlieten.

Wat wij er te zoeken hadden?
Ach lieve mensen, geloof het of niet - wij zijn doorgewinterde kampeerders.

Kamperen is mij met de paplepel ingegeven en als echtpaar -en ouders hebben wij vele zomers gekampeerd. Eerst met de tent en later zij we met de caravan op pad gegaan.

Na ruim 20 jaar begon het weer te kriebelen.
Wij zijn het liefst aan het reizen. Die passie delen we.

Nieuwe dingen ontdekken, cultuur opsnuiven, genieten van de natuur, het avontuur opzoeken, improviseren, iedere dag iets bijzonders meemaken - maar vooral zijn we actief bezig en dat geeft ons het gevoel dat we de volle 100% uit het leven halen.

Reizen geeft ons een ongekend gevoel van vrijheid.


Op deze beurs stonden maar liefst 600 exposanten verspreid over 13 hallen.
Er werden 130 merken tentoongesteld.

Wij zijn tot 16.30 uur continu op de been geweest.
Camper in, camper uit.
Caravan in, caravan uit.

De verkopers sprongen er zo nu en dan bovenop:

"Maar ik kan u een fantastische aanbieding doen," zei de Nederlandse Bürstner verkoper.
Toen we aan het eind van de rit bij hem terugkwamen om die fantastische aanbieding te horen kroop hij terug in zijn schulp.
***
"Mevrouw, waarom wilt u wc en douche gescheiden? Het zou wel heel toevallig zijn dat u beiden tegelijk gebruikt?"

Die vraag kwam iedere keer terug.

De eerst keer ging ik uitleggen dat wij al 45 jaar samen zijn dus dat ik toch echt wel weet hoe ons leven is ingericht.

Op het laatst zei ik:

"U vraagt mij welke eisen ik stel. Ik wil een aparte douche en wc - punt uit. Daar ben ik aan u geen uitleg over verschuldigd."

Met ander woorden: de heren probeerden ons in een bepaalde camper te duwen die niet aan ons wensenpakket voldeed.

Desondanks:
Ik heb genoten en dacht heel vaak dat mijn vader over mijn schouder meekeek.
Goh, wat zou hij hier lyrisch over zijn geweest.

Ik gooi er wat plaatjes tegenaan.


Zo nu en dan was er een moment van rust en een kopje koffie bij een Nederlandse dealer die happig was om ons het door ons gewenste model te verkopen.

De prijzen waren in €'s .
Maar wel Duitse €'s.

Want ja, de Duitse (en ook andere Europese) prijzen liggen heel wat gunstiger dan in Nederland.
BPM is de Nederlandse boosdoener - oftewel BELASTING!!

En geloof me, dat scheelt je zo €10.000 op de aanschaf.

Fijn hè, die EU?!


Op deze beurs was het duidelijk zichtbaar:
Ons ouderen verkiest duidelijk de camper boven de caravan en de handel bloeit en groeit.
Deze branche is heel blij met ons ouderen.

Vorig jaar bezochten ruim 200.000 mensen deze gigantische Messe.
Dat getal wordt dit jaar geheid overtroffen.

Vergelijk even het inwonertal van steden als Tilburg of Almere, hè - om maar een indicatie te geven.

Trouwens, wij hebben geen moment last gehad van de drukte.
Daar was de oppervlakte veel te groot voor.


Moe, maar zeer voldaan kwamen we thuis met tassen vol informatie.
Het daasde.

Er is niets gekocht en er zal vooralsnog ook niets gekocht worden.

Maar we zijn helemaal op de hoogte en hebben een nieuwe, bijzondere beroepsgroep leren kennen:

Camperdealers.
****

Geen opmerkingen: