12 september, 2018

Schoolzwemmen


Aanleiding voor dit blogje is dit artikel in de Barneveldse krant.

SCHOOLZWEMMEN De gemeente Barneveld schafte het schoolzwemmen aan het begin van dit decennium af, met de gedachte dat veel kinderen hun zwemdiploma al hebben voordat er met zwemmen op school wordt gestart. Vorig jaar kwam Burger Initiatief met een voorstel, om het schoolzwemmen in Barneveld opnieuw in te voeren. ,,Het aantal kinderen dat verdrinkt loopt jaarlijks op", weet Lasscher. ,,Dit gebeurt dan vooral bij kinderen uit arme gezinnen."

Vreselijk dat er kinderen verdronken zijn, maar de zwemlessen en het behalen van het A-diploma behoren toch echt tot de taken van ouders.

Ik vond schoolzwemmen vreselijk.

Gezond?

Wij moesten van de Rozenburglaan naar het Oostelijk Zwembad lopen.
Een lange tippel kan ik u verzekeren.

Al bij binnenkomst werd ik misselijk van de chloorlucht.
Verstikkend was het. Ik herinner mij dat ik een keer heb overgegeven in het verkleedhokje.

Heus, toen wilde ik wel iedere week ongesteld zijn!!

Altijd zweertjes tussen de tenen.
Gewoon omdat er niet genoeg tijd was om je goed af te drogen.

En dat met natte chloorharen naar huis. Ook in de winter.

Ik zie geen toegevoegde waarde in schoolzwemmen.
Verzin maar een andere, gezondere activiteit.

Onze zoon werd altijd ziek na schoolzwemmen.
Hupsakee...........weer een kuurtje tegen bronchitis.

Wij hadden godzijdank in Oud-Beijerland een fantastische huisarts, die schoolzwemmen verbood.

Zoonlief en nog een astmatische klasgenoot werden vrijgesteld.
Dat vonden ze beiden prima.

Zonder asem zitten tijdens schoolslag is geen pretje.
*****

Geen opmerkingen: