28 juni, 2020

Bij iedere foto een verhaaltje


↕Twee verschillende manieren van water bijvullen.
De een vult met gietertjes water het interne reservoir. De ander vult het externe reservoir in een keer. 


Behalve varen waren er nog andere bezigheden afgelopen week.

↓Maandag bezochten we in Tytsjerk onze g(oude)n overburen.
We hebben het huis zelf in 2000 grondig gerenoveerd. Alleen de buitenmuren bleven staan.
Een unieke plek.


↓Dit campertje deed me aan begin jaren '60 denken. 
Hippies, met spirituele muziek.


De hele week heb ik in de clinch gelegen met de eigenaars.
De wifi op plaats Y werkt nog steeds niet en zal dat op niet gaan doen.

Maar het ergste is toch wel de elektriciteit. Het is juist onze voorziening op Y die hapert.
Op dinsdag of woensdag zou het gerepareerd worden. Het is nu zondag.

"Neen, hoor - bij ons werkt alles goed. De waterkoker, de broodrooster, het koffiezetapparaat - alles kan tegelijk aan."
Vooral de triomfantelijkheid waarmee dat ongevraagd gezegd wordt, irriteert mateloos.

Als ik de waterkoker aanzet moet eerst de rest van de stroom af.

Manlief had gemakshalve het sleuteltje van de stoppenkast gekregen.
"Schat, geen stroom!!!"
Daar ging P. weer, met de sleutel.


En dan is er die onverzorgde uitstraling, met o.a overlopende vuilcontainers.
Mijn lijst met “aandachtspunten” (op camera vastgelegd) voor de ACSI ligt klaar. Ondanks de mooie locatie zullen wij hier nooit terugkomen - noch beveel ik deze camping aan.

Klagen dat je inkomsten mist vanwege Covid-19 en dan zo tevoorschijn komen??
In de maanden dat ze dicht waren hadden ze veel kunnen opknappen.

Het onkruid woekert tierig.
↓Brandnetels all over, vooral bij plaatsen waar je veel moet zijn, zoals kraantjes, wc-stort, electra. Manlief heeft het weggeknipt.


↓Seizoenhouders hebben zelf een stuk uit de heg geknipt om wat licht te krijgen.


De irritaties zijn hoog opgelopen en mevrouw heeft mij met “zullen we het daar nu even niet over hebben” - “u hoeft mij niet meer te bellen” - "ons geduld raakt op" als een klein kind in de hoek gezet.
Het is dat wij het volledige bedrag vooruit betaald hebben, anders waren we vertrokken.

Op deze camping moeten mensen voortdurend verhuizen. Er klopt veel niet, waaronder het reserveringssysteem.

New arrivals vertelden dat ze afgelopen week tot vier keer toe gemaild waren over wisselende plaatsen.
Er is continu sprake van miscommunicatie.
Dat leuke hippie-campertje werd van zijn plek gejaagd en moest nota bene op de parkeerplaats overnachten. Overdag stond hij daar, maar 's avonds zijn ze stiekem aan het water gaan staan.

Wij wisten dat we op vrijdag plaats moesten maken voor vier families.
Echter, die kwamen al op donderdag (zonder dat wij daarover geïnformeerd waren) 
Op ons verzoek parkeerden ze hun tent zodanig dat wij er de volgende dag wel uit konden.

Maar er was wel even paniek. We voelden ons opgejaagd, en ook door dit voorval verslechterde het contact met de eigenaars nog meer.

Van X naar Y en toen weer terug naar X.
De ochtend van de verhuizing hadden we last van een zweetvliegenplaag. Het leken wespen.
Ze zaten overal.
Ik kon de bovenluiken niet sluiten.


Het voordeel van X is dat de electriciteit het goed doet. 
Althans - voor ons.

De nieuwe buren kwamen zonder te zitten en de eigenaar kwam dit keer, toen het sleutletje geen baat had, zelf polshoogte nemen. Want hier was het systeem immers vernieuwd.

Wat denk je???
Het lag aan de overkant - daar waar wij al twee weken gedonder hadden.
Het lag aan plaats Y.

En dan was er gedoe met onze ijskast.
Het was vrijdag boven de 30 graden. Ik had ijsjes gekocht bij de Coop.
Ze smolten in het vriesvak. Ook de koeling was niet optimaal.

Wat ik in zo'n geval doe - ik ga rondvragen op de camping, net als met de elektriciteit.
"U moet hem op gas zetten," was meerdere keren het advies.

Caravanners zijn handige mannen die graag klussen.
Mijn vader was altijd inventief aan het sleutelen.
Mijn man is absoluut niet handig en klust niet.

We moesten toch voor wc-vloeistof naar de Makkum, waar ook een dealer zit.
De verkoper legde nogmaals (het was een fluitje van een cent) hoe we de ijskast moesten omzetten.

We probeerden het, maar natuurlijk lukte het ons niet.
Irritatie. Kwaaie woorden over en weer.
"Rot caravan. Wij kunnen ook niks. We kappen ermee. Iedere keer iets. Gezondheid. Stress."

We belden onze eigen dealer.
"U moet hem resetten. Houd het driehoekje ingedrukt."
Driehoekje??
Er is geen driehoekje.
Ik was er klaar mee. 
We lieten hem op elektrisch staan.

Terwijl ik weer ging zwerven over de camping en twee tenten verderop onze troubles deelde met een Gronings stel brak er noodweer uit.

Na de storm en het eten kwam de Groninger even langs om te vragen hoe het er voor stond met de ijskast.
Heel attent: in tegenstelling tot andere kampeerders (hoe anders gaat dat er in de UK aan toe).
Hij bewonderde onze super technische instrumentaria, hurkte voor de ijskast en ging met de knopjes spelen.
Het lukte!!
Natuurlijk peanuts.

Weer iets geleerd.
Het zoveelste probleem opgelost.
Alles te wijten aan de slechte uitleg vorig jaar bij aflevering door Cor Olie!!

↓Paling kopen in Heeg.


De lijst met garantie-punten voor Cor Olie groeit.
Zie de constructie van de luifel.
Het water gutst er doorheen.

Was dat bij andere caravans ook zo??
Nee, natuurlijk niet.

"Belachelijk," zei de Groninger.


↑De auto spoelde wel lekker schoon.

Het is moving day, straks moeten we terug naar Y.
Terug naar slechte stroom en veel insekten.

Laat ik positief eindigen:
we hebben ijsblokjes.
*****

Geen opmerkingen: