02 juni, 2020

Weer een Halsema-flater en de zoveelste Trump-streek



Wat een contrast met 4 mei 2020.
Toen was ik stil. Nu viel ik stil.

Halsema, Halsema. hier is geen excuus voor te verzinnen.
De driehoek heeft een gigantische blunder begaan.

De drie mensen die elkaar troffen in het Vondelpark kregen een fikse boete.

Maar het recht op demonstratie stijgt boven alles uit. Dan mag je de eventuele medische consequenties aan je laars lappen.

Uit het feit dat Halsema zegt bang te zijn geweest dat het uit de hand zou lopen blijkt dat ze buigt voor geweld. 
Gegarandeerd dat demonstranten dat in hun oren hebben geknoopt.

De arrogantie die Halsema uitstraalt met haar boven alles verheven Amsterdam irriteert mij misschien nog wel het meest.


Ik kon vannacht niet slapen en zette CNN aan.
Na de gefilmde moord op George Floyd is daar nu echt de vlam in de pan geslagen.

Het racistische misdrijf was de spreekwoordelijke druppel.

>>>De uitingen van agressieve woede, plunderingen en berovingen zijn walgelijk, dat uitschot verdient niet de kwalificatie demonstrant.<<<

Maar toevallig keek ik gisteren naar vreedzame bijeenkomsten, o.a. in Washington, toen er iets gebeurde wat ook de boeken in kan als een Trump-streek.

Demonstranten waren rustig op weg naar het Witte Huis, toen ze ineens met traangas teruggedreven werden.

Niemand begreep waarom.


Een filmploeg stond bovenop een gebouw en filmde de president al wandelend met zijn WH-staff   naar St. John's Episcopal Church.....met een bijbel in zijn hand.

Nou is Trump geen gelovig man, dus dit zag ik als een belediging naar de kerk toe.

Hij wilde een fotomoment voor de kerk (niets meer en niets minder) en had om die reden opdracht gegeven de demonstranten snel te verwijderen.

Een zoveelste moment van provocatie.
Ik was sprakeloos.



Nu zou ik vergelijkingen kunnen trekken tussen de VS en Nederland.
Maar dan zou ik Nederland onrecht aandoen. 
Hier heeft de regering wel degelijk adequaatgerageerd op de Corona-uitbraak. De intelligente lockdown werd door de grote meerderheid geaccepteerd en opgevolgd (daarom is wat er gisteren op de Dam gebeurde stuitend).

Trump schoof het af op gouverneurs en haalde zijn schouders op.
Eerst was het fake news, toen the China virus, vervolgens ging hij de kwakzalver uithangen, stapte uit de WHO op het meest kritieke moment en zocht ruzie met Twitter, nota bene zijn kansel.

Maar nu dreigt Trump de wet aan zijn laars te lappen.
De gouverneurs krijgen, als ze de demonstraties niet indammen, te maken met het leger.
The president of law and order gaat ingrijpen.

Het is te bizar, te bespottelijk voor woorden.

Ondertussen verwacht de CDC dat het dodental als gevolg van Covid-19 tegen 20 juni opgelopen zal zijn naar meer dan 115.000 doden.

Amerika maakt zich op voor een long hot summer.
******

Geen opmerkingen: