14 oktober, 2020

Griepprik


Even naar gisteren: naar de Covid-persconferentie.

Ik was toch wel blij verrast dat ze de mondkapjes er wettelijk door gaan jagen.
Veel te laat, maar okee.

Het verzet tegen de maatregelen groeit. Zo ook de onrust.

Mijn verzet tegen de deskundigen bij talkshows als OP1 en Jinek groeit.

Het zijn programma's waar de bovengemiddelde intelligentia naar kijkt. Moet die iedere avond bediend worden van dezelfde riedels en discussies?

De verwarring en irritatie groeien. 
Dat het binnen het (volgens mij te omvangrijke) OMT rommelt is ook naar buiten gekomen.

Mensen, doe allemaal uw werk en zoek de media even niet op - zou mijn advies zijn. 
Of laat één OMT'er zijn/haar zegje doen.
We weten het nu wel. U bent bekend.

Al weken zeuren ze om strenge maatregelen en nu die dan daadwerkelijk genomen zijn hoor ik weer gemor.
Het OMT schijnt de horeca-lockdown overdreven te vinden.

Corona lacht zich ondertussen het virus en tiert welig.

******


Het is weer tijd voor de griepprik en wij zijn trouwe, tevreden klanten.
Manlief moest ook nog een andere injectie krijgen dus dat werd een twee-in-eentje.

Tijdens de vakantie vermoedde ik al dat er een oproep in de bus kon liggen, dus vanuit Kaysersberg belde ik met de praktijk.

Inderdaad, de oproepen waren verstuurd.
Vorige week en morgen zouden mensen op alfabet zich moeten laten prikken.

Ik wilde een aparte afspraak maken en had de email van de huisarts waarin stond "maak maar een afspraak bij de assistente" bij de hand.

"Waarom," vroeg de assistente zich af. 

"Omdat A. heeft gezegd dat ik een afspraak moet maken en omdat wij niet in een volle ruimte gaan staan. Daarom."

"Maar wij treffen maatregelen. We hebben een tekort aan personeel."

"Wij komen de prik op afspraak halen. Je weet dat mijn man hoog in de risicogroep staat."

Ik zette mijn zin door en de korzelige assistente ging overstag. Ze wist dat ik niet toe zou geven.

Dit is een huisartsen centrum waar meerdere praktijken gevestigd zijn.
Er loopt een smalle gang langs de twee balies naar een wachtruimte van vijf bij vier (voor twee huisartsen)
De helft van de stoelen is weggehaald.

Dat er geen temperatuur controle werd uitgevoerd verbaasde mij wel.
Makkelijk om bij de ingang iemand met een thermometer te zetten. Toch?

Overal hingen briefjes met Covid-regels en dringende verzoeken - waaronder het advies een mondkapje te dragen.

 Ik moet zeggen dat de meesten aan dat verzoek hadden voldaan. De weigeraars vielen op en zullen de kwaaie blikken zeker gevoeld hebben..


Bij binnenkomst zat de wachtkamer vol. Eigenlijk niemand wilde in de wachtkamer gaan zitten maar de assistente verzocht ons de gang vrij te houden.

Wij doken in een stil hoekje.

Mensen stonden overal en nergens. 
Verwarring en chaos. En dat tijdens een gewoon spreekuur.

Onze gemaskerde huisarts liep naar patiënten te zoeken die een veilig heenkomen hadden gezocht.

Mijn gedachte ging terug naar begin van het jaar toen ik te maken had met een assistente die het een storm in een glas water vond.

12 maart:

Tussen maandag en vandaag gaat de verspreiding razendsnel.
Het is niet bij te houden.
De maatregelen worden rigoureuzer. Adviezen worden bevelen.

De huisartsassistente vond mij raar toen ik mijn stoeltje buiten de hoestende wachtkamer zette.
"Overdreven," noemde ze het.

Ik had geen zin in een discussie en schat de adviezen van de oncoloog hoger in dan die van een doktersassistente.

Dat IC's (over)vol raken lijkt me reden genoeg om aan te nemen dat de situatie uitzonderlijk dreigend is.
Ooit gehoord van volle IC's met griepgevallen??????

Er staat nu een stoel op die plek. Maar zelfs daar ga ik niet meer op zitten.
******

Geen opmerkingen: