11 oktober, 2020

Jammer, maar begrijpelijk


Klaas Dijkhoff stopt, op een lidmaatschap van de VVD na, met de politiek.

Hij is nog geen veertig en wil een nieuwe stap in zijn toekomst maken.

Geef hem eens ongelijk.
Zijn kwaliteiten zullen elders zeker goed van pas komen.

Ik heb een paar keer op Klaas gestemd.

Belangrijkste reden: zijn gevoel voor humor - de ironie in zijn woorden die veel mensen ontging. 
Hij was snel.
Ik genoot van die twinkeling in zijn ogen. Hij genoot van de ongemakkelijke verwarring die hij kon zaaien.

Een prominente VVD'er met een zachte G in een gebloemd overhemd en een wollen gilet die Klaas heet. 

Dijkhoff had duidelijk lak aan het bekakte-grijze-pakken imago van de VVD. Daarentegen was zijn aanpak vaak conservatiever dan die van voorgangers.

Was ik het altijd met hem eens?
Neen.


Maar de VVD ging gelukkig om.

Ook was ik niet ontvankelijk voor zijn emotionele, persoonlijke toespraken. 

Ik hield vooral van de onverstoorbare, koele, ongrijpbare, slimme Dijkhoff die van de VVD een brede volkspartij maakte.

Waarvoor dank.
*****

Geen opmerkingen: