08 november, 2020

Godzijdank, beschaving heeft gewonnen


Zo zat ik vijf nachten lang de verkiezingen in de VS te volgen.
Historische verkiezingen.

CNN op tv - Fox News op de iPad en zo nu en dan een flits van ABC, NBC en CBS.

Het is nog mistig in mijn hoofd.
De luiken voor mijn ogen willen niet echt open. De juiste woorden vinden kost mij moeite, maar ik moet -en wil dit stukje schrijven.

Dinsdagnacht ging ik om half vijf teleurgesteld, bang, verdrietig en boos naar bed.
De stemmen van de stembusgangers waren in het voordeel van Trump.
Wat zaten de peilingen er naast.

Maar de volgende dag werd het een heel andere wedstrijd.
De postzakken werden geleegd.

Miljoenen (verstandige) Amerikanen hadden vanwege Covid per post gestemd. 

Democraten nemen Covid serieus. Trump vindt het allemaal maar onzin.

CNN, dat als Democratische zender wordt neergezet, bleef voorzichtig. Ook draaiden ze Trump niet weg tijdens zijn laatste wraakzuchtige, leugenachtige speech - maar gaven achteraf scherp commentaar.
Fox News liep op de feiten vooruit (zij gaan altijd voor scoops) en gaf Biden/Harris staten terwijl het tellen nog volop bezig was. 

Maar uiteindelijk - op zaterdag riepen alle zenders tegelijk Joe Biden uit tot President-elect.

Op dat moment hield Trump's advocaat Guiliana in Philadelpia bij een tuincentrum een persconferentie waar een handjevol journalisten bij aanwezig was.
Een meelijwekkende vertoning.


De president sloeg op zijn golfbaan de frustraties van zich af.
Hij verloor met maar liefst vijf miljoen stemmen verschil. Er kan maar één termijn op zijn cv worden bijgeschreven.
Een vernedering waar hij niet mee om kan gaan.

De peilingen waren correct.
290 - 214, duidelijker kan niet.


Trump heeft zichzelf trouwens tijdens zijn ambtstermijn geen enkele keer kunnen betrappen op fouten.


De 70.804.127 kiezers heeft hij nog niet eens bedankt.
Het was bekend dat hij de uitslag zou aanvechten. Echter, dat het met zoveel leugens en verdraaiing van de feiten gepaard zou gaan had ik niet verwacht.

Niet alleen voor gerenommeerde tv-zenders als NBC was de maat vol, ook Twitter is klaar met de leugens van de president.


Trump is aangeschoten wild.

Hij bijt en slaat zijn klauwen uit. Ook zijn advocaten moeten het ontgelden. 
Hun missie om de mail ballots ongeldig te laten verklaren loopt op niks uit.

Wanneer hij zijn presidentiële immuniteit kwijtraakt gaat er een juridische beerput open.
En dan heb ik het niet alleen over het ontduiken van inkomstenbelasting.
Wacht maar tot (oud) medewerkers gaan praten.

Even terug naar de verkiezingen. Democratisch is het geenszins.
Ik ben blij met ons systeem. 

Je zal om 16.30 uur maar een berichtje op je telefoon krijgen of je je maar voor 17 uur wil melden bij het stemlokaal tien kilometer verderop omdat er iets mis is met jouw stembiljet.

Ja, ik heb veel opgestoken van die nachten doorhalen.


De inleiding van Kamala Harris was levendig, krachtig, intelligent en zonder ook maar één vijandig woord.
Wat een verademing.

Nadat Trump de VS jaren achteruit duwde (abortus, euthanasie, verschil tussen rijk en oud, medicare, klimaatverandering...), gaat het land met dit duo sprongen vooruit maken.
Back on track.


Tot slot sprak Joe Biden het volk toe.
Zonder rancune, maar verzoenend.
Geen geschreeuw, geen gefoeter - maar beschaving.

Vooral naar dat laatste heb ik vier jaar uitgekeken.
********

Geen opmerkingen: