16 juli, 2022

Croome - Worcestershire (drama als centrum van een vredige Capability Brown tuin)


↕In de kapel en achter de kapel.


De volle parkeerplaats deed vermoeden dat het huis druk bezocht zou worden.
Niet was minder waar en toen ik binnen was begreep ik waarom.


Men komt voor de "landscaped" garden: signatuur van Capability Brown.
Hier heb je aan een dag niet genoeg. Zelfs niet aan twee dagen.

Wat een triest verhaal.

↑De laatste eigenaar, een projectontwikkelaar, maakte van de slaapkamer van Lady Blanche een badkamer.
Gruwelijke mishandeling van kunst en cultuur.
Het bad was zo zwaar, dat de houten vloer het begaf.


Ik raakte aan de praat met een NT vrijwilliger die in die vreselijke badkamer moest posten.
Zij nam mij mee naar een verdieping die alleen bereikbaar is voor medewerkers: het depot.


Het leek mij wat magertjes om het hele huis mee te vullen.
Maar er is gewoon geen geld om dit pand te restoreren en in zijn oude glorie terug te brengen.
Heel triest.

De NT wilde het huis in eerste instantie ook helemaal niet, zo vertelde zij mij. Het was alleen geïnteresseerd in de tuin van Capability Brown.


In de kelder kon ik wel wat geschiedenis ruiken.


Via de achterkant van het huis terug naar de ingang: een fijne wnadeling.

↕The Rotonda

Door naar het ernaast gelegen museum(pje)↓


Omgekomen voor onze vrijheid. Bijzonder aangrijpende documenten.↓


Een absolute aanrader en ik wil graag terug om verder te wandelen over dat schitterende landgoed.
******

Geen opmerkingen: