12 april, 2024

Die grijze Ripley heeft zich in mijn hoofd genesteld


↑Het blijft een van de beste spionagefilms, daar staat John Le Carré wel garant voor.
De eerste keer (in 2011) dat ik "Tinker, Tailor, Soldier, Spy" zag begreep ik er niets van. Je kunt niet even naar de wc, want je bent onmiddellijk de draad kwijt.
Zelfs nu ik hem voor de derde keer op de BBC zag bleef ik verrast achter.
Wat een cast!!

De Brit Guy Ritchie (ex van Madonna) maakte voor Netflix een hilarische actiekomedie, waar ik van genoten heb.
"The gentleman" zit ingenieus in elkaar en boeit van de eerste tot de laatste minuut.
 

Tja, ik vind eerlijk gezegd de film uit 1999 beter, hoewel de laatste (Netflix) "Ripley" prachtige recensies krijgt.
↓De 2024 versie is mij te stroperig. 

Het karakter van oplichter Ripley wordt volstrekt anders neergezet.
Ik vond de jonge Matt Damon daar toch sterker in. Andrew Scott (veel ouder dan in de roman neergezet) zet een andere personage neer.


Dit is een prachtig geschoten serie - de elegante zwart-witfotografie is prachtig geschoten en voegt een suggestief en vintage gevoel toe aan de show die zeer aantrekkelijk is,

De moeilijkheid voor mij zit in het drama zelf. Het duurt te lang.

De casting is magertjes.

 Marge en Dickie voelen zich een log stel van middelbare leeftijd en Dickie heeft niets van de charme of het charisma waarmee de roman hem doordrenkt. 

Dakota Fanning speelt Marge met een constante frons op haar gezicht en is vanaf het begin charmeloos en ongezellig.

Ik heb regelmatig doorgespoeld, maar toch blijft die misselijke kop van Tom Ripley aan mijn hersencellen plakken.
****

Geen opmerkingen: