26 september, 2014

EU vs US


 
De eerste dag van de Ryder Cup op het prachtige Glen Eagles in Schotland is in volle gang.
Wat mij betreft mag het altijd in Schotland op een "oude" baan gespeeld worden. Maar ja, het team wordt gevormd door vele nationaliteiten (helaas geen Nederlander).
 
Vandaag sprak ik met mijn zoonlief, die teaching golfpro is, over dit altijd spannende evenement. Wij zijn na het debacle in Wales nooit meer gegaan.
 
Al jaren pruttelden een aantal Amerikaanse spelers over het spelen voor de eer.
Met andere woorden, ze wilden betaald worden.
 
Ik vind dat belachelijk.
Het is niet zoals Samuel Ryder het bedacht had. De spelers die meespelen zijn anno 2014 allen multi-miljonair en worden tijdens dit weekend als vorsten behandeld.
Een beetje over the top.
 
Maar ik had tijdens the Open in Hoylake contact gelegd met een naaste medewerker van Jack Nicklaus. Hij was er voor zaken, niet voor fun.
 
Iedere dag zag ik hem zitten vergaderen (lobbyen voor toernooien) in onze hospitality tent. 
 
Ook moest Lon, die als vice president van de LPGA in zijn topdagen 30 weken van huis was, alle sponsor feestjes af en zo ontmoette ik hem twee avonden achter elkaar in ons hotel.
 
We zaten samen in het halletje naast het modem. Ver van de drukte.
Ik hielp hem op het internet te komen. Ik hielp hem zijn vluchten via Amsterdam terug naar Atlanta te vervroegen.
 
Hij was geen prater.
Maar ik wist hem toch te animeren.
We hadden het over Nederland....over Joost.....over Florida.....
 
Ik vroeg of hij naar de Ryder Cup ging.
Hij pufte.
Nee, hij ging lekker voor de tv zitten.
 
Al snel sneed ik het heikele onderwerp (zeker voor de kapitalistische Amerikanen) aan.
"Do you think the players should be payed?"
 
Hij vertelde dat het onderwerp nu toch bespreekbaar was in de VS.
Ja, de spelers mochten best betaald worden als dat geld naar een goed doel zou gaan.
 
Ik was even stil.
'What a great idea!'
Hij knikte.
 
"Do you have any idea what the PGA earns?" Hij noemde meteen een getal waar ik stijl van achtover sloeg.
 
Vandaag vertelde ik zoonlief (en volgens mij had ik het hem twee maanden geleden ook verteld) over dat gesprek met Lon.
 
"Heb je het AD gelezen?"
'Nee,' zei ik.
 
En toen vertelde hij wat Lon mij twee maanden geleden al had verteld, zij het toen als "een mogelijkheid."
 
Mogelijkheid?
Ik betwijfel het.
 
Lon verwende mij met een primeur waar ik op dat moment niets mee gedaan heb.
 
Golf is een zeer lucratieve business.
 
LEES en schrik niet.
*****

Geen opmerkingen: