06 september, 2014

Zo heurt 't dus niet

 
Oh jee - de "netste" hockeyclub van Nederland had een perverse smeerlap in haar midden.
 
Nee, ik bagatelliseer het niet.
Vreselijk wat er is gebeurd.
Zondermeer.
 
Maar ik wil wel even wat zeggen over de gevolgen van dit gebeuren.
 
Meteen barst de discussie los: hoe kunnen we dit voorkomen.
Moet je betaalde krachten checken bij het ministerie van justitie?
Een "goed gedrag verklaring." Is dat waterdicht?
 
De schrik is groot.
Dat dit kan gebeuren bij een hockeyclub.
Verbijstering en gêne liggen zij aan zij.
 
Hoorde ik Jacques Brinkman gisteren nou echt pleiten voor screening van coaches en trainers??
 
De KNHB heeft zo'n 250.000 leden.
Inmiddels is dat een mooie afspiegeling van de bevolking, want hockey is dankzij de fantastische resultaten van Oranje geen elitaire sport meer.
 
De clubs zijn - zeker als het op coaching, begeleiding en trainingen aankomt - grotendeels afhankelijk van vrijwilligers.
Meestal zijn dat andere leden of de ouders.
 
In mijn jeugdjaren hadden we geen coaches.
We moesten zelf maar op het veld zien te komen.
Nu heeft ieder respectabel elftal een coach, trainer en/of manager.
 
Zelf heb ik jeugdelftallen getraind en gecoacht. Mijn ervaring was dat ik altijd op dezelfde (veelal hockeyende) ouders kon rekenen.
Dat wekte soms, nee vaak, irritatie op.
 
Hupsakee - dump je zoon of dochter op de club en kom hem of haar na een halve dag weer ophalen.
Op zaterdag stonden altijd dezelfde mensen langs de lijn.
 
De schifting is dus dun.
En moet je die enthousiastelingen nou gaan screenen omdat één viezerik met een eudipus complex een strafbaar feit heeft gepleegd?
Ja, ik weet het - een zwaar delict.
 
Het is ongeheurd dat zoiets bij dat deftige HGC - waar de prinsesjes ook spelen - is gebeurd.
 
Holy shit mensen.
Ga 250.000 mensen screenen en je schrikt je kapot.
 
En hoe zit het met alle andere sporten?
 
Op deze wereld lopen gekken en idioten rond.
Ze voetballen, hockeyen, golfen, zeilen, handballen, tennissen.............
 
Live with it.
****

Geen opmerkingen: