28 maart, 2018

Bindmiddel



"Moeten we naar Shurgard? Ik weet in welke doos je kookboeken zitten."

'Het gaat niet om de kookboeken. Het gaat om het Tesselschade album met knipsels en schrijfsels. Mijn favoriete recepten. Ik geloof dat ik dat apart gehouden heb.'

Ik open de onderste lade van het kabinet en vis het album onder de fotoalbums vandaan.

'Hebbes.'

P. haalt opgelucht adem.

"Ga je iets lekkers maken dit weekend?"

Ja, mijn ideeën zijn uitgeput. Het voelt alsof we iedere dag hetzelfde eten en koken zonder inspiratie verveelt.

Ik blader door het bevlekte album.

Er komen meteen herinneringen naar boven die mij emotioneel maken.
Tranen schieten in mijn ogen, en ik snijd geen ui.

Mijn allerliefste -en allerbeste vriendin stierf 22 jaar geleden op 48-jarige leeftijd aan zeer agressieve buikvlieskanker, waar ook haar vader (op bijna dezelfde leeftijd) aan was overleden.
Er is nooit meer iemand geweest met wie ik die klik had. 

God, ik geloof niet in U!! Een prachtige vrouw zien veranderen in een geraamte, hoe durft U!!

M. was mijn getuige op ons huwelijk. Iedere zondag stonden we samen langs de lijn onze mannen aan te moedigen en maakten plezier tijdens de nazit.

Na onze Rotterdamse tijd scheidden onze wegen. Het werk van onze mannen was de reden.

We zagen elkaar niet meer wekelijks, maar het contact bleef.
We belden wekelijks.  
Ik belde M. wanneer ik ruzie had gehad met P. Ik deelde alles met haar.

O, en die gezellige weekends! Tot het ochtendgloren eten, drinken en praten. Maar vooral veel lachen.

In Heerhugowaard, Enschede, Zierikzee, Oud-Beijerland, Kapelle, Groningen of Haren: 
real friendship never dies.

Heel eerlijk: ik was verdrietiger om haar dood dan die van mijn ouders.


Ik zie de recepten die M. voor ons klaarmaakte en die ik vervolgens voor anderen bereidde.
Haar tiramisu recept is een ongekend succes in de VS.

Ze was geweldig in de keuken. Maar ook met naald en draad.
Alle creaties van M. waren een succes.

Ik mis haar nog steeds en zal tot mijn eigen dood haar heerlijke recepten blijven maken.

Vanavond staat M's boerenpotje op het menu (een makkelijk recept dat ruim van tevoren kan worden gemaakt).


Ze maakte vier extra grote porties, zodat wij (op zondag na de hockeywedstrijd en veel te veel drank) konden aanschuiven.

Het lijkt een mensenleven geleden.
****

Geen opmerkingen: