22 maart, 2018

Rijk links


We waren sinds oktober niet in Zeeland geweest, maar nu moesten we het huis zomerklaar maken voor de verhuur en dus reden we de vertrouwde route langs de Volkeraksluizen.

"Jemig wat is er hier veel veranderd," zei manlief verbaasd.

Op de grens van Zuid-Holland en Zeeland ziet het landschap er inderdaad ineens erg molenachtig uit.

"GroenLinks land," mompelde ik. "Heel Nederland wordt GroenLinks land."

We eten groen, wonen groen, rijden groen, leven groen. 
Let wel: een schoon milieu is ook voor mij van groot belang.


Om vijf uur was ik weer in Rotterdam en toog ik met zes biljetten naar het stemlokaal.
Wanneer je een machtiging hebt gekregen ben je extra zorgvuldig.

"Wil je dat ik een foto maak," had ik nog gevraagd.

Volkomen uitgeput van het schoonmaken met een kapotte schouder moest ik toch wachten op de uitslagen. 

Eerst over mijn eigen stad: ik ben tevreden.
Centrum rechts is/blijft de meerderheid houden.

Rotterdam werd ooit als de onsterfelijke PvdA-gemeente gezien.
Een rooie stad.
Niets zo sterfelijk als de PvdA, blijkt nu.

In Amsterdam is het stemmen tellen blijkbaar erg moeilijk.
Iedereen (Thierry Baudet voorop) dacht dat FvD de grote winnaar zou worden. 
Veel blabla. Ook nu, hij vertrouwt het niet.
Had hij het ook niet vertrouwd als FvD zes zetels had gekregen??
Maar ook afspraken met televisieprogramma's werden niet nagekomen, debatten werden op het laatste moment afgezegd.
Typisch (PVV??). 

D'66 gemeenteraadsleden nemen het Alexander Pechtold en de zijnen zeer kwalijk dat hij het liberale kindje "Referendum" de nek heeft omgedraaid.
En dan was daar een flat in Scheveningen en de felle, obsessieve aanval op FvD.

Allemaal Haagse zaken die landelijk negatief doorwerkten.

D'66 heeft er een hoge prijs voor moeten betalen, maar ik weet zeker dat potentiële FvD kiezers op de valreep zijn wakkergeschud.


GroenLinks is de grote winnaar.
In Amsterdam is het zelfs de grootste partij geworden. 

Het gaat economisch heel goed in/met Nederland en ook met GroenLinks.

>>De goed geschoolde luizenvaders met zes kinderen in een bakfiets op weg van hun huis in Oud-Zuid naar de Vrije -of Montessori school. 
Vergeef mij deze stigma waar ik overigens intens van geniet en heel gemeen bij grinnik.<<

De tijd van vakbonden, protesten en massale stakingen ligt achter ons.
Er is genoeg werk. Er wordt volop gebouwd.
Een arbeiderspartij is overbodig.

De PvdA is in feite een "crisispartij."

GroenLinks is een "luxe probleem partij."

Even geduld, Lodewijk. Je komt vanzelf weer aan de beurt.
****

Geen opmerkingen: