16 maart, 2018

Preventie wordt (nog steeds) niet beloond



Patty Brard vertelde zojuist bij Tijd voor Max dat ze een gastric bypass heeft ondergaan in België. Ze was (nog) niet zwaar genoeg om zo'n ingreep in Nederland te laten doen, zo vertelde ze.

Mijn koolhydraatarme schoteltje met courgette en tomaat staat in de oven.
Ik ben op mijn eigen manier en in mijn eigen tempo 25 kilo afgevallen.

Ieder pondje stop ik zelf in mijn mondje, is mijn motto.

Maar iedereen maakt zijn/haar eigen keuzes in het leven.

Patty vecht ook al jaren tegen de overtollige kilo's.
Zij koos voor een chirurgische ingreep.

Lekker makkelijk, denken veel mensen.
Niets is minder waar.
Na zo'n operatie gelden er meer restricties dan ik mijzelf opleg. 

Daarbij: Patty vertelde dat de verzekering zo'n operatie niet betaalt.

Belachelijk!!

De gevolgen van overgewicht zijn bekend:
een bedreiging voor hart -en bloedvaten, diabetes, problemen met gewrichten.....

De kosten voor de gevolgen worden wel vergoed.

Hetzelfde geldt voor roken.
Longartsen mogen de nota's direct bij de verzekering neerleggen.

Ik werd 35 jaar geleden door mijn huisarts op Modifast gezet.
Een rigoureuze manier van afvallen die gedeeltelijk door de verzekering werd vergoed.

Bizar eigenlijk dat preventie buiten de dekking valt.

De oven piept.


Geen opmerkingen: