06 maart, 2018

De stemming in Rotterdam


Het is verkiezingstijd: ook in Rotterdam-Kralingen.

Zoals gewoonlijk doet de VVD hier haar uiterste best stemmen te winnen, al kan ik mij zo voorstellen dat in Kralingen-West DENK veel aanhang heeft.

Waarmee ik maar eens duidelijk wil maken dat het eens zo "bekakte" Kralingen in de 25 jaar dat ik weg was behoorlijk multiculti is geworden.


Waarom ik in verkiezingstijd altijd aan mijn moeder moet denken weet ik eigenlijk niet.

Is het dat ik er met haar van gedachten over wil wisselen?
Verlang ik naar haar goedkeuren?

"Mam, ik stem sinds 2002 Leefbaar."

Ben ik bang voor afkeuren?
Of zou zij ook gevonden hebben dat Rotterdam een harde aanpak nodig had na het jarenlang softbeleid van de PvdA, waar de VVD de ogen voor dichtkneep.

>>>Ik weet nog goed dat ons lieve, trouwe (35 jaar) hulp tijdens de lunch vertelde dat zij op Janmaat ging stemmen.
Ze kreeg er een kleur van toen er een beklemmende stilte viel.
Het kwam er als een bekentenis uit. 

Mijn moeder begon nerveus met haar schouders te trekken en beet op de binnenkant van haar lippen: een teken dat ze zich zat te verbijten.

"Goh, Nel geen PvdA meer?"

"Nee mevrouw, de PvdA laat ons in de steek. De aan ons beloofde woningen gaan naar Turken. Wij wachten al jaren en iedere keer wordt een huisje voor ons neus weggekaapt door buitenlanders.
We zijn het zat."

Mijn moeder knikte.
Twee rode gezichten ontweken elkaar.

's Avonds hadden we het over de openbaring van de dag.

"Ik begrijp haar keuze, ook al zijn dit landelijke verkiezingen," zei mijn moeder.<<<

Omgekeerd kun je stellen dat de gemeenteraadsverkiezingen niet zonder de landelijk politiek kan.
Lokale kandidaten zijn blij wanneer ze zich een uurtje mogen verheugen op bezoek uit Den-Haag.


Op de posters van Leefbaar Rotterdam duidt niets op een alliantie met Forum voor Democratie.
Dat vind ik opvallend.
Op Twitter waren de reacties niet mals.

(Ook opvallend: Kamerleden Baudet en Hiddema staan (weliswaar als laatsten) op Lijst14
Op papier is Annabel Nanninga lijsttrekker.)

De Leefbaar/Forum alliantie is wel de reden dat ik op een andere partij ga stemmen.

FvD staat voor Baudet en aan Baudet kleeft iets.
Ik wil daar ver van blijven.

Daar zou ik zeker niet mee aan kunnen komen bij mijn moeder.
"Fout," zou ze zeggen. Dat woord uit haar mond was veelzeggend en had een lading. 

Jammer dat Leefbaar, een echte Rotterdamse partij die veel goeds voor de stad heeft gedaan, meende Lijst 1 te moeten delen met een partij die er dubieuze ideeën op na houdt.

Is de angst voor de PVV zo groot?
Wellicht speelt ook angst voor Fvd een rol. If you can't beat them, join them? Zit dat erachter? 

Prijst Leefbaar zichzelf uit de markt?
Populair maakt het zichzelf in ieder geval niet. Ook niet bij mij.

Het komt dus weer aan op het allerlaatste moment. Wanneer ik daar in dat hokje sta met een kleurpotlood in mijn hand.
Misschien kom ik er met rode lippen uit.


Geen opmerkingen: