29 september, 2019

Stampen muss bleiben!!


Nu zal ik niet zeggen dat het een onzinnig stuk is, maar dat vind ik wel.


Natuurlijk ben ik van de "oude garde."

Ik moest stampen: "mit, nach, nebst....."

An, auf, hinter, neben, in, Über, unter, vor und zwischen gehen mit dem vierten Fall wenn man fragen kann 'wohin?' Mit dem dritten steh'n sie dann Wenn man fragt "wo' oder 'wann'.

Ik deed dat zonder veel tegenzin, want ik haalde er hoge cijfers mee.
Ja, ik vond Duits een leuk vak - vooral omdat ik die grammatica goed onder de knie had. Het gaf me houvast. 

In de vakantie speelde en sprak ik met Duitse kinderen waardoor ook dat onderdeel een positieve impuls kreeg.

En nog steeds heb ik veel aan die grammatica.

Het deed mij goed dat onze zoon in de jaren negentig ook een Duitse lerares van het "oude stempel" had. 
En ook hij moest stampen, en ik overhoorde hem.

"Twijfel je?? Dreun dan de rijtjes maar op."

Hetzelfde gold voor de lidwoorden: der, die, das.

En ook zoonlief haalde dankzij het stampen goede cijfers.

Dat de jeugd tegenwoordig verbaal slecht uit de voeten kan in het buitenland wijt ik aan desinteresse. Ze zijn verwend met google dat alles voor ze vertaald.
Communiceren gaat via tekstjes op een schermpje van 15 - 7 cm.

Waarom konden wij het wel en kunnen ze het nu niet meer??

Ik pleit ervoor om juist terug te gaan naar de oude structuren:

HBS, MMS en MULO.

Uitstekende, brede opleidingen waar een stevige basis voor een goede toekomst werd gelegd.

Auf Wiedersehen.
****

Geen opmerkingen: