02 oktober, 2019

Het kistje met de gouden hoeken



Het speelde een belangrijke rol voor -en in mijn boek.

Ik erfde het van mijn moeder. Of liever: ik koos het uit de boedelverdeling.
De documenten en foto's die ik aantrof toen ik hem (in 2002) thuis openmaakte wakkerden mijn nieuwsgierigheid aan.

Zonder dit kistje was er geen boek geweest, durf ik rustig te stellen.

Maar nu staat hij al jaren in de kamer: op slot.
En de sleutel?????

We hebben ons radeloos gezocht, maar konden de sleutel niet vinden.
Ook onlangs - voor de verbouwing, toen ik werkelijk door ieder laadje ben gegaan, dook de sleutel niet op.

Er moet tijdens de laatste verhuizing (5 jaar geleden) iets fout zijn gegaan.

Manlief haalde zijn schouders op. Hij vond het niet belangrijk.

Maar ik hoorde dat er iets inzat en kon het niet laten rusten.

Vandaag ben ik ermee naar Fixet op de Oudedijk gegaan.
Zij probeerden een paar sleutels, maar niets paste.

Ik werd naar naar de Sleutelcentrale op de Goudsesingel verwezen.
Helaas. Die doet niet meer aan losse sleutels.

Hij kwam wel met een briljant idee: "koop een ijzerzaagje dat tussen het kiertje past en waarmee u de haakjes van het slot door kunt zagen."

Ik ging naar de buurman en kocht een los ijzerzaagje waarmee ik terugging naar de sleutelman.

We kwamen tot eenzelfde conclusie.
Het zaagje was iets te dik en kon niet door het kiertje.

Terug naar Fixet op de Oudedijk, die ik meteen kon mededelen dat de Sleutelcentrale geen sleutels meer verkoopt.

Maar ik vond nu wel een goed zaagje.


Manlief ging aan de slag.

Weliswaar brak het zaagje af, maar het lukte hem om de kistje zonder beschadiging open te krijgen.

Er lag niet veel bijzonders in.
Hoewel?!


De sleutel is terecht.
*****

Geen opmerkingen: