07 juni, 2022

D-Day défilé Port-en-Bessin, 7/6/1944 - 7-/6-/2022


Het kostte me enige moeite te achterhalen hoe de route van dit optochtje liep.
Ik vroeg het aan mensen in chique pakken die er voornaam uitzagen. Zij dachten dat de tocht de camping zou passeren.

Mooi niet.
Ik stelde mijzelf strategisch bij de rotonde, het begin, op. Vanwege Covid blijf ik nog even weg van grote meutes, hoewel dat op deze dinsdag na Pinksteren wel meeviel. Of tegenviel.

Opvallend: de lokale bevolking doet niet aan deze festiviteiten mee.
Ze verdienen aan de toeristen die er wel op afkomen. Schoolkinderen stonden niet met vlaggetjes aan de kant van de weg. Zij moesten naar school.

Ook de receptie van de camping had ik een paar weken geleden al om een programma gevraagd. Tot op de dag van vandaag - niets.


Exact om 16 uur hoorde ik: "Let's go. Start the engines."

Maar er was nog geen politie.
Het gewone verkeer raasde op dit drukke punt gewoon door.

Toen kreeg het iets van "Allo Allo" en "Louis de Funès."
Er kwam een busje met drie agenten.

Deze agent stopte direct het verkeer. Echter, zijn collega aan de andere kant van de rotonde liet het gewone verkeer doorgaan. De derde agent stond er voor spek en bonen bij.


Er was onderling geen communicatie. Ook niet met de eerste auto van het défilé.

Die ging toen maar op puur geluk rijden.
Het was kort en leuk.

Geen opmerkingen: