16 juni, 2022

We volgen het allemaal



Dankzij Canal Digital hebben we in de caravan betere televisie dan in Nederland.
Vooral van het uitgebreide Britse zenderaanbod geniet ik enorm.

Zondagochtend zagen we o.a Sophie Hermans bij Rick Nieman (WNL).
Manlief heeft nog nooit iets anders gestemd dan VVD. Noem het vastgeroest.

Maar zelfs hij is allesbehalve blij met de koers die de leidende regeringspartij nu vaart.
We zijn het erover eens dat Sophie Hermans een zwakke fractievoorzitter is.
"Ze zit in de achterzak van Rutte," zeg ik.

En in feite is dat wat Wilders ook zei in een debat waarin Hermans juist haar zwakke kant toonde.
Of waren die emoties gespeeld?

Ze liet zich op de kast jagen door pestkop Wilders. Of raakte hij de juiste snaar?

Ik heb haar inderdaad nooit eens kordaat zien optreden, laat staan een duidelijke mening horen geven (daarin kan ze een voorbeeld nemen aan haar jonge fractiegenoot Ulysse Ellian).

Ze blijft altijd angstvallig bruggetjes naar de coalitie slaan: "We moeten het samen doen."
Het is alsof ze voor ieder debat een telefoontje met het Torentje pleegt: "Zeg Mark, wat wil je vanmiddag van mij horen?"

Die familie Hermans is mij te close met Rutte. Dus de opmerkingen van Wilders begrijp ik heel goed.

En Rutte, hoe zal hij hierop gereageerd hebben?
Zal hij haar een schouder hebben gegund of een schop onder haar kont: 
"Kom op Sophie, beetje dimmen."

Er was een tijd dat de PvdA (onder Den Uyl) onafgebroken de machtigste partij leek.
Zie waar de sociaaldemocraten nu staan. Hun reddingsboei is genaamd Groen Links.

Er was ook een tijd dat het CDA (onder Lubbers en Balkenende) onafgebroken de machtigste partij leek.
En nu?

Ik kan mij niet voorstellen dat de VVD (Rutte) ongestoord door kan gaan.
Tijdens het laatste partijcongres waren de eerste barsten duidelijk waarneembaar.

Ik noteer bij deze dat hij zich bij de volgende verkiezingen niet meer verkiesbaar stelt. Het grote Europa wacht op Mark Rutte. 

*****

En nu een ander (onverslaanbaar) probleem: Covid.
De besmettingscijfers lopen, gelijk de temperatuur, op.

Minister Kuipers schuift de verantwoordelijkheid naar de burgers en het bedrijfsleven.
Ik vind dat prima, zolang ik maar mijn boosters mag blijven halen.

Wij sluiten ons wel weer een half jaar op in ons flatje, omdat anderen de besmette bloemetjes buiten willen zetten.

Maar nu dan ook niet gaan zeuren als de boel in het honderd loopt.

Gedurende de vorige uitbraken klaagde iedereen steen en been: "Wij kunnen best veilig het theater opengooien. De restaurants hebben het allemaal prima onder controle. Sporten is gezond, juist tijdens een pandemie..............................."

Nu krijgen ze de kans om te bewijzen wat ze twee jaar geroepen hebben.
Dus ga nu niet een potje verontwaardigd zitten doen over de plannen van minister Kuipers.

DEAL WITH IT!!
*****

Geen opmerkingen: