03 juni, 2022

Van Longues s/Mer naar Arromanches


Het feest is begonnen.
Iedereen met iets legergroens moet dat showen.


Vind ik dat nou leuk of kinderachtig??

Het zijn alleen maar mannen achter het stuur. Ze zijn trots op hun toys en verkleden zich als GI's.

Nee, het zijn geen Amerikanen. De meesten zijn Fransen, maar ik kom ook Belgen tegen en op de camping staat een Nederlander met een Jeep. 
Hij heeft een Duitse Herder, dat verstoord het plaatje dan wel weer.


Vanmorgen vroeg stonden ze voor de hefboom te wachten om de camping op te mogen.
Iedereen was nog in diepe rust.
Grote campers met aanhangers waarop de Jeeps vervoerd worden.

↓Wat het zo kinderachtig maakt zijn dit soort naoorlogse voertuigen die wel mee wil doen in de défile's.
Van Zwitsers nota bene.

Sorry dat ik zo sceptisch ben. Ik moet de mensen hun lol gunnen.
Het is al zielig genoeg dat de weersverwachtingen voor dit "herdenkingsweekend" slecht zijn.

Sterker nog: het regent nu, terwijl ik dit blogje in elkaar flans.


Maar vanmorgen was het (weliswaar zwaar bewolkt) droog.
Vanaf het Duitse verdedigingswerk Batterij van Longues-sur-Mer zou ik met Jacky naar Manvieux lopen.

10.45 uur.


De oude Dakota's, die al dagen op en neer vliegen, scheerden vlak over de bunkers.
De indrukwekkend gezicht.


Het was een makkelijk en mooi pad.


Manlief wachtte mij op, maar met twintig minuten nam ik geen genoegen.

"Ga je door naar Arromaches?"
"Ja, ik ga door."


In de verte hoorde Jacky een bekend fluitdeuntje.
Er stond iemand.

↓Het baasje of het vrouwtje? Jacky stond in dubio.


Manlief onthaalde me met twee paardenbloemen.

Het was nog tien minuten naar Arromanches. Jacky was moe en ging verder in de auto, ik liep door.


↑Voor de derde maal werd ik opgewacht.


↑Kijk eens naar die heg. Waterpas?


↑Tja, zo kun je ook met je hond op pad. Blij dat wij niet fietsen maar lopen.

Om 12.20 stapte ik de auto in. Het was een heerlijke, makkelijke wandeling.

↓Onze buren zijn naar Dieppe, een kleindochter ophalen. Ze komen morgenmiddag terug, dus moest de plaats veilig gesteld worden.
Stukje Brits grondgebied, dat is duidelijk.😉


Geen opmerkingen: