10 november, 2022

Die disclaimer is meer dan terecht


We zijn begonnen aan The Crown 5.
Ondanks het gedoe vooraf keek ik er zeer naar uit.

Maar al in de eersteaflevering gingen de verzinsels mij te ver.
Inmiddels zit ik in de vijfde aflevering en mijn ergernis groeit.

De opnames zijn prachtig. Je vergaapt je aan de pracht en praal.

Maar de kritieken van o.a. Judy Dench en voormalig premier John Major, die in de serie een prominente rol speelt, zijn mijns inziens volkomen terecht.

De boze reactie van Judy Dench trok Netflix zich wel degelijk aan. Een disclaimer werd toegevoegd waarin staat dat het fictie is. Maar hoeveel mensen lezen dat?
Ik vrees dat de meeste kijkers het zullen vreten als een broodje realiteit, zeker na de uitbarsting van de huidige koning over een lekkende vulpen. 

"Malicious fiction," noemde Major deze serie.
Judy Dench: "Cruelly injust....damaging. The closer the drama comes to our present times, the more freely it seems willing to blur the lines between historical accuracy and crude sensationalism." 


Ik zal inhoudelijk niets verklappen. Vertrouwend op uw intelligentie denk ik dat u mij hierover achteraf gelijk zult geven.
De verhaallijn (gebaseerd op feiten) klopt, maar de invulling niet.

Mijn kritiek gaat echter verder.
Ik vind de cast nou niet echt geweldig. Natuurlijk wordt het steeds moeilijker om die gelijkenis treffend te krijgen, maar er zitten echt een paar missers tussen.
Bijvoorbeeld prinses Margaret en the Queen Mother.
Bij de vorige series herkende ik iedereen meteen. Nu was het gissen. Zoals bij prinses Anne.



Prinses Diana lijkt, maar ze is een kop groter dan prins Charles en de actrice overdrijft (overacting).

Zat er in de vorige series nog vaart, nu val ik in slaap bij de eindeloze dialogen.

De opzet is ook anders. Iedere aflevering lijkt over een personage te gaan.
Middenin de ruzie tussen Charles en Diana komt er ineens een hele aflevering over Mohammed Al Fayed (die trouwens wel sprekend lijkt) en Diana's (veel) latere geliefde Dodi.

Veel kijkplezier!!
****

Geen opmerkingen: