27 november, 2022

Oude letters


Ze zijn niet om te eten, die letters van Verkade.

Ooit was het een topmerk - kwaliteit gegarandeerd.

Ik heb het al vaker over de Verkade winkel op de hoek van de Oudedijk en Willen Ruyslaan gehad.
Die bestaat al vijftig jaar niet meer.

Maar daar kocht mijn aan chocolade verslaafde paps iedere zaterdag een kilo bonbons en zo'n tien tabletten melkchocolade.

De helft verdween in het dashboardkastje van zijn Peugeot 404.
Mijn vader kwam er geen gram van aan.
Ik wel.
Hij liet mij in zijn auto snoepen en zei niets tegen mijn strenge moeder.

Dus ja.............Verkade betekende iets.
Maar dat is voorbij.

Deze letters smaken oud. Alsof het een voorraad van een jaar geleden betreft.

Dan maar geen schoen meer zetten.
Alle lol is er af.

Roetveeg Pieten, Sinterklaas in een vliegtuig, oude chocolade.
Block Dieuwertje Blok!

De kerstkaarten -en brieven liggen al klaar.
Laat het maar snel 6 december zijn.
****

Geen opmerkingen: