04 september, 2013

Een goede vrouw

 
Mijn oma Bruijnen zette iedere dag soep op tafel.
Zelfgemaakt. Heerlijke soep.
Oma had huishoudschool gedaan en kon fantastisch lekker koken en bakken.
Het avondeten bestond dagelijks uit drie gangen.
 
Oma ten Bruggencate probeerde eens per week, op zaterdagavond, iets te brouwen.
Het rook beter dan het smaakte.
Oma deed zo haar best, maar ze wist het altijd te verpesten.
Ze was vooral goed in "overgaren."
 
Mijn lieve tante Mia, schoondochter van oma Bruijnen, zette de traditie voort.
Mijn oom kreeg iedere dag een bord zelfgemaakte soep.
Lekkere soep.
 
Mijn moeder gaf ons soep op zaterdagavond.
Ze trok een paar blikken Unox open.

 
Ik wilde mijn mannetje weer eens verwennen.
Tomatensoep - from scratch - had ik mij voorgesteld.
 
Dus reed ik op weg naar 010 even naar Van Noord in Sirjansland en kocht soeptomaten.

 
Soep met ballen wil P. altijd.
Echte tomatensoep met zelfgedraaide gehaktballetjes kon hij krijgen.
Plus een scheutje room en gesnipperde basilicum.
 
Wat wil een man nog meer?
Nou, hij gaf het antwoord zelf.
 
Unox ballen.
Jazeker.
P. wil het liefst die melige Unox ballen.
 
Mijn gehaktballen gingen jokeledokie.
 
Ik ben (weer) een kind van mijn moeder.
 

Geen opmerkingen: