23 oktober, 2013

Energie

 
Wij zijn in Zeeland klant van Delta.
Ze gaan ons nu ook van gas voorzien, voor de verwarming.
 
Gisteren is de meterkast geïnstalleerd.
Vanmiddag belde de aannemer: 'Ellen, het gas zit achter slot en grendel. Jullie moeten eerst een contract afsluiten en dan moeten ze het gas vrijgeven. Wil je dat even doen?'
 
Na alle informatie te hebben genoteerd ging ik Delta bellen.
Via de vaste telefoon.
 
Na zo'n 30 minuten in de wacht te hebben gestaan en naar een zalvig muziekje te hebben geluisterd gaf ik de telefoon aan P. Ik ging boodschappen doen.
 
Terwijl ik weg was speelde zich het volgende af.
 
P. moest nog zo'n 15 minuten wachten, maar kreeg toen toch een aardige en (naar later bleek) geduldige mevrouw te spreken.
 
Hij legde uit dat we graag dit weekend in een verwarmd huis zitten.
Dat begreep ze.
 
Alle informatie werd uitgewisseld.
Fluitje van een cent.
 
Maar toen vroeg ze naar de EAN-code.
De wat?
Juist ja, die had manlief niet bij de hand.
 
'Die code staat op de meterkast,' zei Delta lady.
"Wij zijn nu in Rotterdam, dus dat schiet niet echt op."
 
Het zweet brak hem uit, maar hij liet zich niet uit het veld slaan.
"Mevrouw, wilt u aan de lijn blijven - dan bel ik op mijn mobiel naar de aannemer."
'Ik wacht,' zei Delta lady.
 
Mobiel:
"Hoi G., ben jij bij het huis?"
Nee, daar was G. natuurlijk niet. Nu niet, in ieder geval.
G: 'Maar de installateur is er wel. Zal ik die even bellen?'
"Graag, maar ik moet even aan de Delta-mevrouw vragen of ze wil wachten."
 
Vaste telefoon:
"Mevrouw, bent u er nog?"
'Ja mijnheer.'
"Kunt u nog even wachten? De aannemer pleegt even een telefoontje."
'Nou, dat gaat goed,' zei Delta lady. 'Ja hoor, ik wacht.'
 
Mobiel:
Ja G. bel maar snel.
 
Mobiel:
Na 3 minuten belde G. terug.
'P. - heb je pen en papier?'
"Ja, heb ik."
 
'Het nummer is xxxxxxxxxxxxxxxxx.'
"Okee, ik herhaal het even: xxxxxxxxxxxxxxxxx"
'Correct.'
"Je hoort nog G."
 
Vaste telefoon:
"Zo - ik heb het nummer. xxxxxxxxxxxxxxxxx"
'Mooi, ik herhaal het even. xxxxxxxxxxxxxxxxx,' zei Delta lady.
 
"En wanneer hebben wij nu warm water en een warm huis," vroeg P.
'Uhh, dat kan ik niet zeggen.'
 
'Ik geef u een nummer dat u morgen kunt bellen.'
***************

Geen opmerkingen: