15 oktober, 2013

Machtigste vrouw dankzij............

 
.....mijn stem, vorig jaar.
 
Minister Edith Schippers is door (het opgegeven vrouwenblad) Opzij uitgeroepen tot machtigste vrouw van ons land.
 
Nu vind ik al die verkiezingen grote onzin:
Mensen worden betaald om hun werk goed te doen.
De een krijgt daar "wat meer" voor betaald dan de ander.
Ik heb vorig jaar op de VVD gestemd, dus dankzij mijn stem is Schippers minister.
 
Denk ik te simpel?
Het kan nog veel simpeler.
 
De minister ontvouwde gisteren heel omzichtig haar plannen.
Bezuinigen in de gezondheidszorg is namelijk een heikel punt.
 
Ik herinner mij nog dat mijn plotseling ziek geworden moeder (zelf arts en geestelijk vitaal) op haar tachtigste te horen kreeg dat ze een lekke hartklep had.
 
"Tachtig is een mooie leeftijd," zei de cardioloog tegen haar.
De tranen sprongen in haar -en mijn ogen. Tranen van schrik en verdriet, maar vooral van boosheid.
Het doodvonnis werd daar - op de afdeling radiologie geveld.
 
En dat is precies zoals minister Schippers het graag ziet.
Ben je 70+ en mankeer je iets (bijvoorbeeld suikerziekte, hoge bloeddruk, trombose....), dan vindt de minister het legitiem een gebroken heup niet te laten opereren.
 
Manlief valt met zijn CLL in de groep risico patiënten. Zijn chronische leukemie maakt zelfs een verkoudheid gecompliceerd.
Over zeven jaar is hij zeventig.
 
Schippers ziet een medische ingreep op hoge leeftijd als een risicovolle, te dure levensverlenging.
 
Okee, maar biedt de patiënten dan een alternatief aan!
 
Zoiets als gelegaliseerde vrijwillige euthanasie.
****

Geen opmerkingen: