26 maart, 2013

Pesten

 
Het is een hot item.
 
Kinderen die op Facebook een afscheidsbrief achterlaten en zelfmoord plegen.
Reden: ze zijn tot in de wanhoop toe gepest.
 
Ik ben op de lagere school geschopt, geslagen, bespuugd, vernederd en in de steek gelaten.
 
De lichamelijke aanvallen kon ik nog wel hebben.
 
Maar die isolatie.......
Me zo in de steek gelaten voelen........., zelfs door "vriendinnen," die zich lieten meeslepen om zo maar zelf aan de pesterijen te ontkomen.
 
Mijn moeder liet me ook in de steek.
Die was van:  Flink zijn. Je weerbaar opstellen.
 
Hoe stel je je weerbaar op tegen een klas verwende Kralingse kakkinderen?
 
Hoe doe je dat?
 
Mijn weerbaarheid was niet opgewassen tegen hun gesar.
Dus probeerde ik hun vriendschap te kopen.
Ik jatte kwartjes uit de portemonnaie van mijn moeder en kocht snoep bij het winkeltje van Van der Loo.
 
Dat snoep ging naar de bloedhonden.
Zo hield ik ze even op afstand. 
 
Na de Kralingsche School was ik er godzijdank vanaf.
Zij gingen allemaal naar het Montessori.
Ik niet.
 
Waarom moeten de gepesten iets aan hun attitude doen?
 
Omdat we het boosaardige in de mens maar moeten accepteren?
 
Rood haar, te dik, te dun, te lang, te klein, brilletje, beugel, sproeten - you name it.
 
Pesten is een onuitroeibaar kwaad.
***

Geen opmerkingen: