17 december, 2013

Ouderen: kind van de rekening (2)

 
 
Onze apotheek R. in Kralingen is in het huisartsencentrum gevestigd.
Handig zou je zeggen.
Niets is minder waar.
 
Er klopt vaak niets van.
Te vaak.
Recepten die niet klaar zijn, incompleet zijn, andere merken en heel vaak moet ik betalen voor een recept.
De organisatie klopt niet waardoor je eindeloos moet wachten. De medewerkers, allen medelanders, werken ronduit traag.
Tergend traag.
 
P. kreeg Movicolon voorgeschreven tijdens de chemo.
De apotheek in de DdH verstrekte wat dok had voorgeschreven.
 
Ook ik moest aan hetzelfde middel vond mijn huisarts.
En dus gaf ik het recept af bij apotheek R.
"Dat moeten wij bestellen. U kunt het morgen ophalen."
Okee, een dag later ging ik terug om het op te halen.
 
Ik kreeg een stapeltje zakjes die bijeen werden gehouden door een elastiekje.
'Dat is geen Movicolon.'
"Nee, Movicolon wordt niet door uw verzekering vergoed. Maar dit bevat dezelfde werkzame stoffen."
 
'Ik wil graag Movicolon. Het is laatst ook aan mijn man verstrekt en wij hebben toch echt dezelfde verzekering.'
"Wat is er mis met deze zakjes? Zit een lekker sinaasappelsmaakje aan."
 
'Jakkes, ik wil niets met een smaakje. Ik wil de echte Movicolon. Dat wat de huisarts heeft voorgeschreven. Geen braakmiddel.'
"Sorry, maar dat mag ik u niet geven."
 
Toen vroeg ik het receptje terug. Ik zei dat hij zijn sinaasappelpoeder aan iemand anders, die minder assertief is, mocht slijten.
 
Met het receptje liep ik naar een andere apotheek in Kralingen.
Zonder verder commentaar overhandigde ik het volgekladde papiertje. De assistente keek een beetje vreemd - maar zei niets.
Een paar minuten later liep ik met een doos Movicolon de apotheek uit.
 
Twee weken geleden kreeg ik een zalfje voorgeschreven door de dermatoloog.
Het moest besteld worden: het standaardantwoord van apotheek R.
"U moet het ook zelf betalen."
 
'Ah, daar gaan we weer.'
Ze keek me vragend aan.
'Geef mij het recept maar terug.'
 
Weer ging ik naar de andere apotheek.
Het was een gecompliceerd recept. Ik kon het de volgende dag ophalen.
Over zelf betalen werd geen woord gerept.
 
Belachelijk?
Dubieus?
Ja, inderdaad.
Ik denk dat de handelswijze van apotheek R. nader onderzoek verdient.
 
Maar ook denk ik weer aan mijn voorland.
Hoe gaat dit over twintig jaar? Wanneer ik niet meer zo helder van geest ben? Of niet meer zo goed ter been.
 
Kan iedereen dan zomaar over mij heenlopen?
********

Geen opmerkingen: