03 mei, 2020

CoronEU


De Belgen weren nog steeds buitenlanders.

Waar ik mijn vraagtekens bij zet: wat is het nut van de EU in (deze) crisistijd??
Er schijnt overleg te zijn, maar het lijkt erop dat er van samenweking geen sprake is.

De EU-landen gaan af op advies van eigen deskundigen, hebben een eigen protocol, becommentarieren elkaars aanpak en ruzieën over Eurobonds en hulp aan Italië.

Van een United Europe is dus helemaal geen sprake en dat geeft (mij) te denken.

Het brengt ook onrust. Social media staan bol van adviezen van amateur-deskundigen. 

Nederlandse ondernemers, vooral de horeca, beginnen te morren. Waarom mag dit wel in Duitsland en niet bij ons? Waarom mag dat wel bij ons maar niet in Frankrijk?

Het verstevigt in ieder geval niet het vertrouwen en wekt achterdocht.
Hoewel ik trouw, zonder mokken, de adviezen van het RIVM en het OMT volg vraag ik mij wel af waarom onze deskundigheid superieur zou zijn aan de Duitse deskundigheid.

Geen kritiek.
Wel vraagtekens.

Ik heb voor begin juni afspraken gemaakt bij de tandarts en de kapper. Mijn kapster denkt dat ze over twee weken wel open mogen en ik voorzie dat dan de telefoon roodgloeiend zal staan.

Gisteren belde ik met onze Canadese vriend Paul (71) die zich momenteel bezighoudt met het adviseren van restaurants. Ook daar denken ze binnenkort open te kunnen.
Ze moeten hun plannen voorleggen aan de gemeente, die dan bepaalt of ze aan het Covid-19 protocol voldoen.

De driving ranges zijn open in Canada.
In Nederland nog niet.

In Nederland gaan de scholen (aangepast) weer open.
In Canada blijven ze tot het nieuwe schooljaar dicht.

Oude mensen mogen in Canada weer naar buiten.
Paul had voor het eerst in acht weken boodschappen gedaan.

Maar evenals in Nederland sterven de meeste mensen in de verzorgingshuizen.
Daar vallen de dodelijke slachtoffers.

Ik vind dat dat te weinig benadrukt wordt, zeker toen het IC-tekort een paar weken geleden nijpend werd.
Je kreeg de indruk dat die IC-bedden bezet werden door oude mensen.

Ga je naar de RIVM-site, dan lees je dat de meeste overledenen al gezondheidsproblemen hadden, zoals gisteren een jong mens van 15-19 jaar.

Wij horen de laatste dagen gelukkig nauwelijks sirenes en dat geeft de burger voorzichtige moed.

Handen wassen, hoesten/niezen in de elleboog en anderhalve meter afstand.

Zoals de zoon (longarts) van Paul zei: "It should be customary - forever."
********

Geen opmerkingen: