14 mei, 2020

Langweer (1)


Vanmorgen heb ik heerlijk gedoucht in de caravan.
Morgen mag manlief.

Na het ontbijt, met broodjes uit eigen oven, liepen we Langweer in.
Het skûtsje van Langweer blijft dit jaar aan de wal.


Het is hier riant wonen aan het water.
Maar wij liepen het oude dorp in.

Geen Etos, Kruidvat, Albert Heijn, Aldi.....
Nee, alleen maar lokale middenstanders.

Volg ons maar door de Buorren.


Ik was sinds januari niet meer in een slagerij geweest.
De strijd tegen Covid-19 is hier serieuze business. Echt geweldig.

Slager, bakker, supermarkt, kapper........eerst je handen desinfecteren.
Er is al anderhalve meter afstand met de verkoopster, maar desondanks ook nog een plastic afscheiding.
Eén klant in de winkel is de norm.

Ik wilde rundergehakt voor pastasaus. 
"Die is wel gekruid hoor. Klaar om ballen van te draaien."
Ze hoorde natuurlijk dat ik geen Friezin ben.

"Zo verkopen de Friese slagers gehakt - gekruid en gebonden."
Ze verzekerde mij dat het heerlijk was voor een saus.


De kapper van Langweer: hier heb ik een afspraak gemaakt voor volgende week.
Kapster Sjoukje, was de stoelen aan het desinfecteren. Ze vertelde mij dat ze altijd een mondkapje draagt, dat hoefde ik niet te vragen.

Ze leggen zichzelf en de klanten strenge regels op.
TOP!!! 

Het is een vrij kleine ruimte, maar zie hoe inventief ze dit opgelost hebben.

"Kunt u er nog wel wat van maken?" Ik wees op scheve happen bij mijn oor.

"Zelf bezig geweest?" Ze moest lachen. "Gaat wel lukken hoor."

Opgelucht en blij liep ik de deur uit.


Hier geen het hoeft niet, dus wij doen het niet - zoals mijn kapper in Rotterdam.

Nee, in Langweer nemen ze zelf verantwoordelijkheid.
******

Geen opmerkingen: