12 juli, 2021

St.Lȏ


Wij hadden overburen met een grote, zeer luxe camper.
Mevrouw reed in een elektrische rolstoel. Mijnheer wandelde er altijd naast.
Een knappe vrouw om te zien die volgens mij aan een spierziekte leed. Ze hadden een aanhanger voor haar attributen.

Vandaag zouden ze weggaan zo vertelde ze me.
Maar het begon vannacht onbedaarlijk te regenen en dat kan dit terrein slecht hebben.

Zelfs Jacky schoot bij mij onder de wol.
Tenters pakten drijfnat hun boeltje, onder een onophoudelijke douche, op.

Bij onze overburen zag ik weinig aanstalten om te vertrekken, maar laat op de ochtend waagde hij zich achter het stuur.

De voorwielen spinden dus vreesde ik dat hij zichzelf ingroef. Dat zou niet de eerste keer zijn.
Gelukkig lukte het om van de plek af te komen. Hij zette de camper op het pad en haalde de aanhanger lopend.

We zwaaiden ze uit.


Wat zijn we, zeker met dit weer, blij dat we een caravan hebben.
Wij kunnen boodschappen doen met de auto. 

Charlie (die naam hebben we hem gegeven omdat hij sprekend op presentator Charlie Ross van Bargain Hunt lijkt) is een hoogst irritante Fransoos die altijd wil praten.
Hij heeft een lachende piepstem. Jacky heeft gruwelijk de pest aan zijn Jack Russell.
Wij dus ook.

Charlie en zijn allesbehalve charmante vrouw hebben een kleine, oudere camper.
Vanmorgen werd hij door femme lief naar de winkel gestuurd. Voor een baguette.
Tja, wij pakken dan de auto.

Maar Charlie moest door de regen op zijn teenslippers naar de bakker. Hij had niet eens een plu bij zich.
Ik zag hem terugkomen met een slap stokbrood.
Doorweekt.

Tot zover de campingklets.

Wij gingen naar St.Lȏ.
Tweede stad, na Cherbourg, van het departement Manche - maar wel hoofdstad..


Rotterdam heeft geleden onder het bombardement van de bezetter.

Maar bij wat Normandië heeft moeten doorstaan om de bevrijders toegang te geven tot de rest van Europa staan we te weinig stil.
Ik althans.

Het is niet alleen D-Day.

Het achterland van dit deel van Normandië lang zo mooi niet als dat van bijvoorbeeld de Pays d'Auge (Honfleur, Trouville, etc).

Historische dorpkernen zijn weggevaagd.

St.Lȏ is daar een indrukwekkend voorbeeld van.



↓L'église Notre-Dame de Saint-Lȏ.
In tegenstelling tot de Laurenskerk in Rotterdam is deze 13e eeuwse kerk niet geheel gerestaureed.
De gehavende delen zijn blijven staan waar een stuk is tussengeplakt.

Je kunt het mooi vinden of niet.
Ik zie het als het waarborgen van de geschiedenis.


Promenade des Remparts.

Geen opmerkingen: