05 april, 2008

All the presidents' wives.

Ik vond een mooie site waar biografieën en andere wetenswaardigheden van en over de Amerikaanse presidentsvrouwen
(van Martha Washington tot en met Laura Bush) op staan.
*Zie ook permanente link naar First Ladies.

Onderschat de betekenis van First Lady niet.
Een presidentsvrouw kan veel betekenen zonder direct een significante rol te spelen.

De mooie Jacqueline Kennedy was een mode - icoon en daarom door velen bewonderd en geïmiteerd. (Treffend vond ik de outfit - vooral het hoedje - dat Carla Sarkozy bij aankomst in Londen droeg. Ze leek sprekend op Jacky.)
Maar ook de (anti - V.S) regeringsleiders werden soft door haar charmante uiterlijk en zwoele stem.
*******
Op bovenstaande foto (1994) v.l.n.r. de Ladies Reagan, Johnson, Clinton, Carter, Ford en Bush sr.
*******

Eleanor Rooseveldt (1884 - 1962) is, alleen al vanwege deze uitspraak, mijn favoriet.
“…but there isn’t going to be any First Lady. There is just to be plain, ordinary Mrs. Roosevelt…I never wanted to be the president’s wife, and don’t want it now. You don’t quite believe me, do you? Very likely no one would-except possibly some woman who had had the job.”

Ze gedoogde de grillen en grollen van haar F.D. Was naast "moeder des vaderlands" in de Tweede Wereldoorlog ook moeder van zes kinderen en mensenrechtenactiviste. Eleanor heeft een belangrijke rol gespeeld bij de totstandkoming van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Haar kracht, doorzettings - en inlevingsvermogen en haar authenticiteit maakten Eleanor een "grote" vrouw.

Hillary Clinton kon niet in haar schaduw staan. Ook zij probeerde iets te verwezenlijken, nl. een grondige herziening van het zieke Amerikaanse gezondheidsstelsel. Ze faalde.
In tegenstelling tot Eleanor ging het Hillary (zo denk ik) puur om eigenbelang.
Geen historische hoogtepuntjes voor First Lady Clinton - behalve dan dat ze haar man trouw bleef na zijn seksuele escapades.

En in november gaan de Amerikanen weer naar de stembus om hun president te kiezen. Ik vraag mij af hoevelen de keuze laten afhangen van hun voorkeur voor Cindy, Michelle of Bill.

Geen opmerkingen: