03 februari, 2013

Jif-auto

 
Deze auto kost waarschijnlijk een jaarsalaris of misschien wel twee keer een jaarsalaris.
 
Ik zie ze steeds vaker en denk dan twee dingen:
 
- De auto is nog niet af. Hij moet nog in de lak worden gezet.
of
- Dit is een Jif-auto
 
>>Ik ga terug naar de zomer van 1979.
 
Wij pasten op het huis van mijn ouders en hadden de splinternieuwe Citroën GS van mijn moeder tot onze beschikking.
 
Als dank wilde ik die, de dag voordat ze terugkwamen, wassen. Goed wassen!
De auto zat onder de dode vliegjes en vogelpoep.
 
Een schoonmaakwoede met desastreuze gevolgen.
 
Terwijl manlief Joop Zoetemelk De Tour zag winnen ging ik aan de gang met autoshampoo.
Maar daar kreeg ik de hardnekkig aangekoekte vliegenlijkjes niet mee weg.
Een zacht schuursponsje met wat Jif bracht uitkomst.
 
Vrijwel direct zag ik dat de behandelde plekken niet alleen schoon waren, ze waren ook dof en een stuk lichter dan de rest van de auto.
 
Toen heb ik de hele auto voorzichtig met Jif gewassen.
 
Nou ja.....................gewassen.
 
Vervolgens deed (geschrokken) P. nog een wanhoopspoging.
Hij zette de Sinetroen (zo noemde onze peuterende zoon oma's auto) in de was. 
 
'Mooi,' zei mijn moeder toen ze door de carport liep.
 
'Ja, mooi,' beaamde mijn vader met gefronste wenkbrauwen.
 
'Graag gedaan,' zei ik.
 
En bij het afscheid:
'Mam, ik heb Jif op het boodschappenlijstje gezet.'<<
****

Geen opmerkingen: