22 februari, 2013

Phishing alert

************************************
Een half jaar geleden boekte ik B&B in the UK bij een mevrouw met een Spaans accent.
Allemaal prima.
Onlangs stuurde ze een bevestiging, die ze waarschijnlijk naar al haar gasten tegelijk stuurde.
Ik noem haar hier Maria

Vandaag ontving ik een soort van Help!-mail van deze Maria.
Een vaag verhaal in slecht Engels dat ze in Manilla was beroofd van haar wallet en cellphone.
Het hotel hield nu haar paspoort vast totdat ze betaald had.
En dus vroeg ze me om geld. Bijna €3000,-

P. was meteen in alle staten. "Niet reageren! Niet reageren!"
Dat was het laatste wat ik zou doen.
Ik had direct door dat haar e-mailadres niet klopte, maar checkte dat even voor de zekerheid.

Ik belde Maria in the UK en kreeg haar gewoon aan de telefoon.

De politie was al gewaarschuwd en ze had de nodige maatregelen genomen.

Dit was de eerste keer dat ik een phishing private mail kreeg.

Het zal - vrees ik - niet de laatste zijn.

Vanaf nu checken we dagelijks onze creditcard status.

Mensen, u bent gewaarschuwd!!!
*************************************

Geen opmerkingen: