21 september, 2021

Campingpraat en struikellijnen

We staan hier alweer een paar dagen en hebben op deze heerlijke camping te maken (gehad) met vele buren.

Bruno, de baas van de camping, is geen armoedzaaier. Hij kleedt zich goed, rijdt in een dure auto en zijn familie bezit aanzienlijk wat onroerend goed. Broerlief handelt in olijfolie.

We hadden Duitse achterburen. Ze kampeerden in een verbouwde bus.

Bijzonder was dat ze altijd in de cockpit zaten. Wanneer wij ’s morgens met onze slaperige kop op weg naar de douche waren, zwaaiden zij vanachter de vooruit naar ons.

Hij stond met bewondering te kijken hoe manlief met de mover de caravan zo’n honderd meter verplaatste naar de plek aan het meer. De mover had de grootste moeite de helling te nemen.

Ik stond doodsangsten uit en liep weg.

Achterbuurman lachte zich kapot en genoot van het schouwspel. Hij vertelde aan zijn vrouw, die op de bijrijdersstoel zat te lezen, wat er allemaal gebeurde.

Later vroeg ik waar ze vandaan kwamen. Het antwoord vond ik opmerkelijk: “Oost-Duitsland.”
Meissen welteverstaan, van dat kitscherige servies. Dat ze niet veel te spenderen hadden was duidelijk, maar mevrouw had haar haar keurig in de krul zitten.

In de verbouwde bus was inderdaad geen leefruimte. Slapen, koken en in de cockpit zitten. Ze hadden geen luifel. Geen stoelen en tafel voor buiten.
Vanmorgen kwamen ze speciaal gedag zeggen. Ze gingen huiswaarts. Heel aardig.

****

Links hebben we Zwitserse buren. Met hen zijn we on first name terms.

Ze zijn Franstalig, maar zij heeft een Italiaanse moeder die uit deze contreien komt, dus ze spreekt vloeiend Italiaans. Zij bezitten een huisje.
Aardige mensen met wie het direct klikte.

Morgen willen we een uitstapje maken, maar ik heb natuurlijk geen Italiaanse routekaart bij me.
We zouden immers in Frankrijk gaan rondtrekken. Marlize kwam een map brengen, zodat we in ieder geval een start kunnen maken en onderweg een kaart van Lombardia kunnen kopen.

Ook heel aardig. Zoals goede buren met elkaar omgaan.

****

Er staat verderop een ultra moderne, ik weet niet hoeveel tonnen wegende camper. Dat ding moet ook tonnen gekost hebben. Alles ultra techno.

De mensen hebben elektrische mountainbikes. Luxer dan luxe.

Ik sprak hem. Ze komen uit Ulm. Hij heeft ein Geschäft, maar daar heb ik niet naar doorgevraagd. Zoals zovelen zijn zij hier voor het eerst -en kennen het grillige Iseo-weer niet.

We hebben nu al twee avonden zwaar onweer gehad.

Enfin, zij waren gisteren op de fiets gestapt om vijf kilometer verderop te gaan eten. Hij had de bui wel zien hangen, maar de ober dacht dat het wel mee zou vallen.

Nou zeggen Italianen dat altijd.

Ulm vertrouwde het toch niet, en is terug naar de camping gefietst om de luifel in te draaien en de ramen dicht te doen.

Toen is hij weer naar het restaurant gefietst, waarna er noodweer losbarstte waar geen einde aan scheen te komen. Wij moesten zelfs de schotel inklappen.

In de stromende regen zijn ze om elf uur naar huis gefietst, de hond in een karretje achter hem aan.
Tja, dat heb je met campers.

****

Een jong stel uit Bremen is op avontuur. Twee maanden low budget trekken door Zuid-Europa.
Van hieruit willen ze naar Portugal of all places.

Hij kwam vanmorgen met een routekaart om advies vragen, want de door hem verbouwde bus trekt geen hoge passen. De remmen waren bij de afdaling van de Brenner bijna doorgebrand.

Ze leenden kruiden en wat ketjap en we hadden een lang gesprek over de situatie in de wereld en hoe de verkiezingen in Duitsland zouden verlopen. Zij hadden al gestemd. Ik gok Die Grünen.

Jonge idealisten die het somber inzagen.

****

De plekken zijn klein, maar Bruno heeft de grenzen duidelijk aangegeven.

We staan hier nu sinds zondag en hebben al drie verschillende buren aan de rechterkant gehad.
De eerste mensen waren niet blij omdat onze caravan hun vrije uitzicht wegnam. Maar Bruno heeft ons exact op deze plaats gezet. Daar waren ze bij aanwezig.

Gisteren kwam er een Nederlands stel met een VW-busje. Ze hadden veel pech gehad.
Lekke band en dan nergens de juiste band kunnen vinden is frustrerend en kost tijd. Als je nog werkt is dat kostbare tijd. Ze hadden nauwelijks geslapen, gegeten -of gedoucht. Ook was er een poot van de luifel afgebroken.

Veel tijd om te recupereren hadden ze niet. Vanmorgen om 9 uur stond een overjarige Fendt te wachten om hun plek in te nemen.

Ze werden er knap zenuwachtig van. Manlief stelde ze gerust: “u heeft tot elf uur de tijd om in te pakken.”

****

Die Duitse Fendt heeft geen mover, dus wilde manlief helpen hem op de plaats te zetten.

De stuurse man en zijn (zo te zien) veel jongere vrouw met piepstem bedankten niet voor de aangeboden hulp. Hij zei ook geen goedendag.

Maar toen ze de luifel hadden uitgezet ontplofte ik zowat. Het is geen gewone rechthoekige luifel maar een driehoek. Vanuit de wc kijk ik zo op de haring.

Er was geen ruimte om gewoon bij het water en de wc te komen.

Ik heb er wat van gezegd.
Hij raakte geïrriteerd. We stelden voor de scheerlijnen anders te prikken.
Het lag gewoon over ons elektrische snoer heen.

Maar de man was onwelwillend.

“Zal ik er een rood vlaggetje aan hangen,” stelde piepstem voor.
Geen denken an.

Toen ze weg waren heb ik Bruno geroepen, die meteen zag dat ze de grens ruimschoots hadden overschreden en dat er inderdaad een gevaarlijk situatie was gecreëerd.
Als ze terug waren zou hij het oplossen.

Zojuist, toen ik de afwas ging doen, riep hij me.
“Ze gaan morgen weg, dus ik laat het erbij.”
Prima.

Het deed me denken aan wat het jonge stel uit Bremen gisteren tegen mij zei.
Duitsers willen altijd hun zin hebben en denken totaal niet aan anderen. Het woord aanpassen staat niet in hun vocabulaire.