11 september, 2021

Ik had er eigenlijk geen zin in - Unterlinden (Colmar)


In deze tijd een museum bezoeken?
Ja, in Frankrijk - met zijn strenge regels - durf ik dat toch wel. De drie sterren in de Michelingids gaven de doorslag.
"Unterlinden" wordt gezien als de bezienswaardigheid van Colmar. Het museum met Elzasser kunst, opgravingen en andere vondsten.

Ik was terughoudend, maar ging toch.


Kloostertuin.


↑Oren en gezicht bedekt. Nadeel: ik kon mijn bril niet op.

↓De kapel met 14e - 16e eeuwse kunst.


Altaar in restauratie.


Ik ben niet zo van bijbelse/religieuse kunst, maar hier stonden -en hingen stukken waar zelfs ik niet zomaar voorbij kon lopen.

↓Ondermeer dit bijzondere drieluik. Aan de binnenkant houtsnijwerk en de beide zijflanken zijn geschilderd. Dat maakt het een bijzonder stuk.


Twee heiligen die mij dierbaar zijn: Petrus en Jacobus.


Volgende expositieruimte.


Een nadeel van dit grootse museum is de bewijzering.
Het is een gepuzzel om je weg te vinden. Dat hoorde ik van meer bezoekers.
Er zit totaal geen structuur in en aan het foldertje heb je niets.
Iedereen was aan het zoeken.

Zo stond ik ineens in een nieuwe ruimte met late kunst.
Ik wilde naar de archeologische vertrekken. Een erg aardige suppoost↓ ging me voor.
Hij beaamde dat het lastig en verwarrend was.

11e - 16e eeuw


↑Excuus aan Holbein dat ik dit portret zo slecht heb gefotografeerd.


De trots van het museum. Deel van een vloer uit een Romeinse villa, uit Bergheim (waar wij kamperen).



De loop der tijden.


Het grootste deel van "Unterlinden" is ondergronds.


Tijdelijke expositie.
Zeer indrukwekkende megagrote doeken.


↓Buiten, tegenover het museum, wachtten manlief en Jacky op me.

"Zo lang heb jij het nog nooit volgehouden in een museum," was zijn eerste reactie.

Een mooier compliment kan ik voor dit schitterende, unieke Elzasser museum niet verzinnen.


Geen opmerkingen: