10 september, 2021

Het vervolg


Het verhaal gaat verder. Stapje voor stapje wordt onze kennis over de Elzasser wijnen groter.

We zochten het wijngoed Schoenenbourg (Schönenburg) op.
Vanaf de heuvel heb je een schitterend uitzicht over Riquewihr. Daar genoten we intens van.

De Grand Cru's van Schoenenbourg zijn het bezit van een coöperatie, waar onder andere Sparr (zie gisteren) deel van uit maakt.


Er was al veel activiteit op de steile hellingen. De voorbereidingen (gras kortwieken) zijn in volle gang.
Komende week gaat de campagne beginnen.


Ik besloot met Jacky van boven naar beneden te lopen. Manlief wachtte ons bij de weg op.


De wijnranken staan hier prachtig in het gareel. 


↕Zellenberg


Bij Dopf in Riquewihr zou ik de Schoenenbourger Grand Cru kunnen proeven -en kopen.

Maarrrrr...... er was net een bus dolle Zwitsers uitgelaten die zonder mondkapje het lokaal geheel vulde.
Ik maakte mij dus snel uit de voeten.


Geen Grand Cru van dit wijnhuis, maar bij LeClerc stonden ze ook in de schap.
Heel erg lekker, voor nog geen €11,-


Die smaakte geweldig bij mijn crockpot hapje.


Bovenstaande speelde zich woensdag af.
Toch wilden wij de Grand Cru de Schoenenbourg bij een wijnboer proeven en kopen. Manlief waarschuwde me dat dat toch wel een prijzige koop zou zijn.

Donderdag, gisteren dus, reden we naar de mooie winkel naast de delicatessenwinkel, waar ik eerder Muscat had gekocht. Maar vanwege Covid was dégustation daar niet mogelijk.
We werden verwezen naar Beblenheim (een gezellig dorp aan de andere kant van de weg), waar wij verrassend genoeg nog nooit waren geweest.

We vonden het.
Inmiddels weten we dat Sparr van maar lieft 160 wijnboeren inkoopt. Het is -en blijft een ingewikkeld verhaal met die coöperaties.


Anyhow, we proefden en waren meteen verkocht.
Resultaat: een doos Grand Cru Riesling en een doos bekroonde Muscat.


Maar toen zag ik dat ook de cremant in de prijzen was gevallen. 
Hoewel we daar al een doos van hadden gekocht bij de duurdere Bott, kocht ik ter vergelijk hier ook nog twee flessen (€6,80 per stuk).

Ik ben, al zeg ik het zelf (heeft ook met de vele verhuizingen te maken), handig in het inpakken.

Geen zorgen dus. Deze twintig flessen hebben al een plekje onder de banken gevonden.

Er kan ook nog wel wat Bourgogne bij.
*****

Geen opmerkingen: