05 september, 2021

Campingpraat


Madame is een ongelooflijke poetser en geweldige kokkin.
De reusachtig buik van haar man is daar het bewijs van. Iedere zondag wordt er uitgebreid geluncht en trekt hij een grand cru open.

Manlief haalt iedere ochtend door haar gebakken croissants en broodjes.
Zo lekker.

De douche mag dan zeer verouderd zijn, schoon is 'ie meer dan zeker......en lekker warm.
Met dit klamme weer maak ik er twee keer per dag gebruik van.

In een andere gebouw is de wc vernieuwd.↑
Daar is ook een wastafel met warm water. Maar het is niet de bedoeling dat je daar je afwas doet.

De (enige) douche is in de grote schuur, die is omgetoverd in een soort van ontvangsthal/proeverij/reception.
Je kijkt zo de keuken in, waar de boer altijd aan het hoofd van de tafel zit.

Hij eet, of hij leest de krant, of hij snijdt groenten uit de moestuin.
Maar hij zit er altijd.

Madame is echt de gastvrouw. Ze is goed gehumeurd en werkt zich te pletter.
Ik heb bewondering voor madame.

In de schuur ontmoet ik regelmatig oma, de schoonmoeder van madame.

Vorige week was ze jarig.
Haar kleindochter was voor die gelegenheid speciaal uit Marseilles gekomen. Met de bus!! 

Er stond een feestmaal op tafel en ik zag bij ieder bord drie wijnglazen!

We praten, oma en ik. In het Duits.
Ik lees de naam met ae = ä ook als Duits. 
Niets is minder waar.
Ze zijn Franstalig, maar spreken vloeiend Duits.

Oma vertelt:
Haar Franstalige vader (1896) had twee wereldoorlogen meegemaakt en sprak geen Duits.
Hij heeft meegemaakt dat de Elzas van Frankrijk naar Duitsland ging (1914), van Duitsland naar Frankrijk (1918), Van Frankrijk naar Duitsland (1940) en van Duitsland naar Frankrijk (1945).
Echter, zijn vrouw (1901) was Duitstalig en had zichzelf de Franse taal geleerd. 

Oma vertelde over haar schooltijd in 1945: er werd geen Duits onderwezen!!
Ze spreekt het heel goed, maar ze kan het niet schrijven.

De krant verscheen wel heel lang, tot eind 20ste eeuw, in twee talen.

De geschiedenis leert mij dat de Germanen hier het eerst waren. Zij verdreven de Romeinen in 378.


In afwachting van de wijnoogst zijn ze nu druk in de kleine boomgaard en de moestuin bezig.
"Dat is goed voor zijn lijn," zegt madame.

"Nee, nee, u kookt veel te lekker," antwoord ik.

"Merci," bromt de boer.


Ik had een stuk oude kaas uit Nederland meegenomen. In return kreeg ik een pot zelfgemaakte jam. Pruimen.↕


↑De kruidentuin ruik je op grote afstand.


↑Ons waterkraantje.

↓Ik juichte te vroeg. Er zijn wel degelijk een paar campers, maar niet van die joekels.

Geen opmerkingen: